Jom Kita Jadi Geng

Monday, March 7, 2011

SINGAPURA: SAYANG TUMASEK Part 2

Untuk bahagian kedua kisah saya di Singapura ni, Saya nak kongsi cerita pasal beberapa makanan yang nikmati di sana. Tak payahlah saya cerita pasal makan semasa breakfast di hotel yang biasanya sangat bosan...sama ada scrambled egg, roti, mee goreng dan cereal. Itu sajalah. Jadi kali ni saya nak cerita dengan gambarnya sekali makanan yang kami makan. Itupun gambar yang sempat kami rakam sebelum makan...yang lain haramm dek gelojoh nak menelan.


Ini makanan pertama yang kami nikmati sebaik tiba di Singapura. Setiba di Hotel Gallery yang berada di
Jalan Mohammed Sultan, kami sepakat nak mencari makan tengahari. Cari punya cari...takda juga
kedai makan yang boleh masuk tekak. Ya lah dalam kepala duk pikir nasi atau murtabak. rupanya
area Mohamed Sultan ni hanya aktif sebelah malam..kaedahnya dia macam Bangsar.
hampir semua restoran beralkohol. Jadi terjumpalah kami di hujung jalan sebuah restoran namanya dah lupa,
dan kami makan Chocolate Muddpie iceceram.
Hmmm memang sedap sambil kami sulam dengan Salmon Nachos.

Malam hari pertama tu, kami diundang oleh Sdr. Sabri Buang rakan lama Kak Ros yang sama-sama belajar di USM dulu dan pernah berkhidmat di istana Budaya sebagai pengarah Senireka. Sekarang dia berkhidmat sebagai pengarah artistik di Night Safari Singapore. Jadi beliau undang kami bertiga ke sana sebagai tetamu Night Safari. Kami diberi layanan VIP, semuanya tak bertiket dan diatur oleh pihak pengurusan. Malah sebaik tiba kami di bawa masuk ke ruang untuk Dinner. Katanya di ruang itulah Bill Clinton, Naji dan Rosmah dan mana-mana VIP diraikan. Wahhh istimewanya kami malam tu. Dinner kami ada 6 course. Macam-macam ada, laksa Singapore pun ada. Foto ni adalah Seafood Soup...hmm memang sedap. Ini dah kira course yang ke 4. Jadi bila makan hiangan ni...udangpun kami tak habiskan sebab dah kekenyangan.
Ini hidangan nasi Ayam dan Itik course ke3 selepas laksa singapore. Istimewanya nasi ayam ni, ia dihidang bersama dengan acar mentimun, karot dan kacang...hmmm sedap. Night Safari ada banyak aktiviti rupanya. Kami dibawa keliling safari dengan keretapi, yang kagumnya semua binatang rimau, singa, gajah ...keluar menunjuk muka dan tenang aja melihat kami. Saya memang respek melihat cara Singapura menganjurkan Night Safari ni...teratur walaupun pelancong penuh dan berasak-asak. Selepas keliling dengan keretapi, kami dijemput menyaksikan persembahan yang saya lihat diisi dengan baik sekali. Pengacaranya sangat yakin dan mesra dengan binatang malah adanya selitan drama dalam pertujukan yang bisa buat audiens gempar. Jadi 6 course makan malam itu saya sulam dengan teh tarik. hmmm memanglah!
Ini namanya Sup Tulang kambing. Sangat popular di Singapura kerana warnanya merah. Merahnya sehingga melekat di kuku dan jari. Tapi ini kami nikmati selepas menghadiri Marketplace of Creative Arts di Asian Civillization Museum. Kami dihantar oleh Van yang ditempah ke Beach Road. Saya memang teringin nak menikmati sup merah ini selepas menontonnya di AFC. Jadi Kak Ros dan Joseph ikut sajalah keinginan saya itu. Hidangan ini untuk dua orang harganya sekitar $10 dollar. Saya dah macam zombie makan dengan warna merah di tangan dan mulut. Hidangan ni sedap dimakan sama roti. Beach Road berada dekat dengan Kampung Glam dan Arab Street, jadi sempatlah kami pusing-pusing petang tu sebelum pulang ke hotel.

Nanti saya cerita di episod ke 3. Tunggu ya!


No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...