Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, September 1, 2015

ASWARA : KURSUS SIJIL SENI TRADISIONAL HANYA RM18

Hubungi ASWARA 03-26971777 atau
emel kepada cekem@aswara.edu.my
PuTRA atau Pusat Seni Pentas Tradisional ASWARA sedang membuka pengambilan peserta kursus Sijil Seni Tradisional yang akan bermula pada 19 September 2015. Kursus sijil ini terbuka kepada semua yang berminat tidak terbatas kepada kelulusan akademik atau pengalaman, yang penting peserta punya minat dan keinginan untuk mempelajari sijil-sijil yang ditawarkan.

Gamelan: Antara kursus ensembel yang ditawarkan
selain Caklempong dan Wayang Kulit
Kursus ini akan berlangsung selama 14 minggu dan dilaksanakan pada setiap hari Sabtu dan Ahad selama dua jam setiap sesi. Ini memudahkan bagi mereka yang tinggal di luar Lembah Kelang dan mereka yang kesibukan pada hari-hari biasa. Pengalaman ASWARA menganjurkan kursus hujung minggu ini, ramai peserta datang dari luar Kuala Lumpur dan memanfaatkan hujung minggu mereka demi mendalami ilmu kemahiran yang mereka minat. Tidak hairanlah kelas seperti gamelan, wayang kulit dan menjadi pilihan.
Dikir Barat: Kami tawarkan dua kursus;
Nyanyian solo - Jogho/tukang karut
dan pergendangan dikir barat
Yuran minima dikenakan iaitu sebanyak RM500 bagi setiap kursus. Sekiranya ada peserta berminat untuk mengambil lebih daripada satu kursus, diskaun akan diberikan. Apatah lagi sekiranya peserta datang secara berkelompok sekurang-kurangnya lima orang (guru-guru sekolah, pelajar atau kelab kesenian) diskaun yang lebih menarik akan ditawarkan.

Kursus Lakonan dan Muzik Makyung juga ditawarkan;
peserta diajar tarian, nyanyian dan lakonan.
Kenapa yurannya murah? Jika dibandingkan dengan kelas-kelas muzik yang dianjurkan oleh akademi lain, purata bayaran untuk satu jam kelas hanyalah RM18.00 sahaja. (RM500/14/2jam) untuk setiap kelas. Murahkan!

Yang menariknya, peserta berpeluang belajar daripada pensyarah dan adiguru yang berpengalaman yang telah memiliki lebih 20 tahun dalam bidang masing-masing. Bukan selalu ya!

Apa kursus yang ada? Untuk pengambilan September, sebanyak 13 kursus ditawarkan:

MUZIK
NYANYIAN
LAKON
PEMBUATAN

Muzik Makyung
Muzik Wayang Kulit
Muzik Dikir Barat
Gamelan
Tak Lempung
Serunai (Individual)


Rebab (Individual)
Gambus (Individual)

Nyanyian Dikir Barat
Lakonan Makyung

Pendalangan Wayang Kulit
Patung Wayang Kulit

JANGAN LUPA PENDAFTARAN 19 SEPTEMBER 2015!!!
atau dapatkan maklumat di 03-26971777 (Azura/Yusri/Umar)

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...