Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, September 22, 2009

PAKLAH TAK MACAM DULU

Pagi 1 syawal- pagi raya aidilfitri. Saya bersembahyang di masjid Kepala Batas. ramai sungguh jemaah pagi ni. Orang-orang kepala Batas bergaya dengan baju Melayu siap bersampin. Biasanya tahun tahun yang lepas saya sekadar menjadi jemaah di bawah khemah luar masjid, tapi tak tau macamana saya jadi teror mencelah celah antara jemaah hinggalah saya dapat tempat duduk beberapa baris dari imam. Wow betul betul beraya saya pagi ni.


Nak dijadikan cerita, saya tak tahupun pada pagi ni ada Pak Lah bekas PM kita turut sembahyang raya di kampung halamannya. Saya tengok dia tenang dan sempoi sahaja dengan jemaah orang-orang kampung. Takda pula saya tengok sambutan atau keraian yang begitu besar-meriah macam kalau selalu dia datang. Tapi bukankah dia bekas PM.
Pak mertua saya yang memang AJK masjid kepala Batas pun rasa lain jumpa Pak Lah kali ini, katanya, kalau masa dia jadi PM dulu, nak salam pun tak dapat sebab Pak Lah duk kena kerumun oleh sapa-sapa yang diapun tak kenal, tapi raya kali ni dia sempat bersalam bukan sekali tapi 3 kali. Tu dia, senang dan mudahnya nak mendampingi Pak Lah, taklah pula rasa susahnya nak jumpa pemimpin asal tempatan seperti sebelum ni.Pengerusi masjid, Pak Chat pun ada bagitahu yang dah hampir 10 tahun PakLah tak sembahyang sunat aidilfitri di mesjid kampungnya, ni kira comeback dialah lepas 10 tahun.


Hari ni, 1 syawal PakLah buat rumah terbuka di dewan Budi penyayang. Ingat lagi dulu, ada dia buat open house kat rumah Mak dia (Rumah mak dia ni duk di belakang rumah mertua saya, kalau berbisik pun boleh dengar, bahkan arwah Tok cik Kailan sempat datang masa saya kahwin dan dia bercakap ikut tingkap dapur saja). Bila dia buat open house, kami yang duk di Jalan Bahagia tak boleh kluar rumah sebab kreta penuh kat jalan depan rumah, orang datang dari entah berantah. Tapi kali ni, takdak pulak orang crita jalan kat kepala batas jam sebab ada open house. Heran saya kerana PakLah penah jadi PM, mana pi semua yang dok kerumun dia dulu...


Bila saya pikir balik, agaknya Yang duk datang kerumun dulu ada banyak kerja sampai lupa nak krumun PakLah tahun ni, ataupun sebab agaknya pada 1 syawal ni , depa pi krumun Sri Perdana kut, sebab dengar khabar Najib pun buat rumah terbuka yang lagi luas bukaan pintunya.Kesian Paklah, dia dah tak macam dulu.

4 comments:

Anonymous said...

hidup ni umpama roda...atau lebih tepat tayar kheto ghalo!!

"nantikan comeback I...legendary model yang tak serik serik..."

School Of Tots said...

Salam Raya Untuk Pak Lah

melor oh melor...melor oh melor... said...

wahhhhh boleh bercakap ikut tingkap dapur je ce'kem ?
;)

rasanya kehidupan PL tentu lebih tenteram berbanding dulu... ntahlah itu pandangan saya saja.

Che Kem said...

Topmodel: itulah hidup ni...kita tak boleh jangka kan
Tots: Paklah dan Jeanne nampak tenang
Melor: memang kalau ikut kami kongsi pagar sahaja

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...