Jom Kita Jadi Geng

Monday, October 19, 2015

GARITIK GERETEH: MALAM CAKLEMPONG


Masa mencadangkan Caklempong mengisi slot Gema Seni Tradisional, saya agak skeptikal dengan idea itu kerana belum pernah saya menonton satu malam persembahan yang panjang hanya caklempong. Beberapa perbincangan dan mencari elemen-elemen menarik yang boleh disatukan dalam satu malam lalu saya berani katakan, caklempong boleh jadi malam yang sangat menghiburkan.

Masakan tidak, secara tradisinya, masyarakat minang meraikan caklempong dengan bermacam-macam acara. Dari nyanyian hinggalah kepada tarian, silat, lagu bongai, tumbuk kalang dan beberapa lagi. Rupanya caklempong sangat fleksibel dan dinamik sifatnya.


Pelajar ini sedang Bekaba


Malam 20 Okt 2015 pada jam 8.30 malam di Dewan Orkestra ASWARA akan berlangsung Gema Seni Tradisional: Garitik Gereteh. Sebuah malam yang meraikan kesenian tradisional caklempong. Malam yang menyatukan anak muda dan orang lama dalam satu persembahan.

Dua hari latihan, saya naik syok dengan permainan caklempong. Tidak jemu dan menghiburkan. Saya beri jaminan pada anda yang datang menyaksikan persembahan esok malam akan turut merasakan keseronokan irama caklempong. Apatah lagi ada satu segmen yang kira cukup merangsangkan iaitu segmen beradu caklempong atau orang putih kata 'the battle of caklempong. Pertembungan antara pelajar ASWARA dengan pemain handalan dari Negeri Sembilan.


Rahbeni Mutaal Hadi


Malam Garitik Gereteh juga menampilkan tigo orang lama iaitu Pak Yuzi (Yuzaimuddin Md. Yusof) sebagai guru caklempong Negeri Sembilan, Pak Rahbeni Mutaal (adiguru caklempong ASWARA) dan Pak Along Bakar seorang penyanyi lagu-lagu Bongai terkenal Negeri Sembilan. Bukan selalu dapat kita saksikan mereka beraksi di Kuala Lumpur ini.



Yuzaimuddin Md. Yusof








Jadinya, jemputlah datang ke ASWARA esok 20 Okt 2015 jam 8.30 malam . Persembahan PERCUMA ini eksklusif hanya satu malam sahaja di bawa oleh Pusat Seni pentas Tradisional ASWARA (PuTRA).

ASWARA...melangkah ke hadapan bersama tradisi...

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...