Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, December 10, 2013

SEBABNYA ROSMAH NAIK JET...

Dah tak tau nak kata apa. I follow jer..
Apapun saya nak gelak dulu hahahah... hehehe... kihkihkih. Kenapa? Dalam sehari dua ni saya masih duk teringat dengan 'statement' yang dikeluarkan oleh Pak Kadir A.Kadir Jasin) yang minta Datuk Seri Najib lantik Datin Seri Rosmah sebagai menteri penuh dalam kabinetnya. Memanglah ini cerita basi tapi sampai hari ini saya masih duk teringat. Berani sungguh Pak Kadir bagi nasihat. Saya dah lama duk ikuti blog Pak Kadir ni, memang terasa lain macam aja tulisannya. Sebelum ini berlapik lagi cakapnya tapi kali ini agaknya dah tak tahan, terus aja bagi nasihat. Siap cakap "Saya dah berbuih mulut mencadangkan agar Rosmah masuk politik dan dilantik menjadi menteri. Malah ke jawatan Perdana Menteri jika mendapat kepercayaan rakyat jelata". Masa saya baca di laman twitter, saya dah terkekek ketawa. Dalam hati saya kat"tuu diaa... dia dah sound dah".

Saya fikir, agaknya Pak Kadir sudah tidak tahan lagi mendengar dan membaca bermacam tohmahan, cercaan atau segala macam tuduhan yang dibuat orang mengenai tingkah laku first lady kita ini. Saya yakin Pak Kadir tidaklah mendoakan kejatuhan Datuk Seri najib, tapi dek kerana tidak tahan dengan bermacam cerita ini, lalu Pak Kadir rasa elok aja bersuara. Statement Pak Kdir pun ekoran statement daripada PM sendiri yang mengungkit jasa Kak Mah kepada kerajaan. Katanya dengan pengaruh Kak Mah lah, pelajar Malaysia diselamatkan daripada tawanan pihak Mesir termasuklah urusan Ops Piramid membawa pulang pelajar Malaysia. Jadi saya rasa, PM pun dah tak tahu macamana lagi nak 'backing' Kak Mah dan mahu menyuguhkan bahawa Kak Mah sangat bernilai kepada negara bukan dirinya sahaja. Bukanlah maksud saya Kak Mah tak ada nilai, tapi maksud saya sehingga ke tahap itu PM terpaksa memenangkan isterinya, walaupun pada masa yang sama dia menempelak kerja menteri-menterinya. Jadi ia macam  "tarik wig dari tepung' lah. Habis terkena pada Anifah Aman, Rohani Abdul Karim serta Tan Sri Muhyiddin Yassin. Inilah yang reaksi sebenar Pak Kadir. Dia tidak senang dengan statement PM. Cakapnya menampakkan kelemahan pasukannya.
mesra dan manja sungguh mereka berdua
Lebih parah lagi, ada pula ahli parlimen (Affandi Zahari) yang cuba menawan hati, berhujah bagi memenangkan tindakan PM memenangkan Kak Mah naik jet. Katanya supaya hati PM tenang. Begitu juga dalam isu bil letrik yang tinggi di rumah PM dan TPM. Ahli parlimen ini juga mempertahankan kenapa bil setinggi itu perlu dibelanja, di ketika seluruh negara digesa berjimat, ditarik subsidi dan macam-macam lagi. Bukankah ini semacam menambahkan lagi perisa kepada pihak lawan. Tanpa perlu berusaha keras, ahli-ahli pasukan PM menampakkan kelemahan sendiri. Dalam hal ini saya kira, tak perlulah mana-mana orang nak berhujah menangkan tindakan PM kalau hujahnya sangat lemah, ia macam terjun lubang.

Pak Kadir menegur lagi PM. Apabila minggu sibuk perhimpunan UMNO banyak sekali lafaz dasar PM dijadikan tajuk berita. Bila PM kata "Kita wajib menjadi parti rakyat" jadi tajuk The Star 3 dan "perlu beri isyarat jelas  bahawa UMNO sentiasa dahulukan rakyat" disiarkan di Berita Harian tarikh 3 Disember.  Lalu Pak Kadir menegur dengan tajuk entri blognya "sejak bila UMNO bukan parti rakyat jelata?". Antara kata yang sikit pedas dari Pak Kadir "Soalnya, sejak bila pula Umno bukan parti rakyat? Atau, jadi benarlah seperti didakwa oleh sesetengah pihak bahawa Umno sudah menjadi parti orang bangsawan, parti “warlords” dan parti laki-bini".

Panas juga telinga saya bila Pak Kadir kata begitu. Sama ada itu realiti? Saya teringat salah satu dialog menarik tulisan Allahyarham Anuar Nor Arai dalam dramanya Dadameah Albab. Salah seorang wataknya berkata lebih kurang begini "... kita mengangkat seorang ketua untuk mewakili suara kita yang ramai. Supaya dia dapat membawa perjuangan kita. Tapi janganlah kita mengangkatnya sehingga dia terlalu tinggi dan jauh dari kita... jangan sampai kita merajakan dia...". Lebih kurang begitulah dialognya. Saya terkesan. Nanti pi cari antologi drama Anuar Nor Arai ya!

Berbalik kepada kisah Pak Kadir ni, beliau pun kata bahawa dalam bidalan Melayu lama ada betulnya. Mungkin kita dah lupa sebab sibuk nak menjadi orang moden. Tetapi kita alpa bahawa orang tua-orang tua bila berpesan banyak betulnya, mendahului zaman dan kata-kata mereka berpandukan perlakuan alam dan pengalaman hidup yang panjang. Pak Kadir kata "Nenek moyang kita yang bijaksana dan budiman mengingatkan kita tentang sokong yang membawa rebah. Wallahuaklam".

Catatan saya ni dah merapu, apapun saya mendoakan kesejahteraan Malaysia. 

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...