Jom Kita Jadi Geng

Saturday, September 14, 2013

MAIN PUTERI, SAKA DAN ANGIN


Ramai dari kalangan pemain makyung memiliki angin,
sama ada angin raja atau angin dewa muda. Melalui permainan
main puteri semangat mereka dipulihkan
Menurut Fauzi Yaacob Main Puteri bertujuan untuk melawan kuasa ghaib dan juga digunakan untuk memujuk angin. Angin menurut Dr.Ghulam adalah satu penyakit yang diakibatkan dari suatu perasaan atau pun kebolehan dari warisan yang tidak dapat diluahkan, akibatnya seseorang akan merasa tidak segar (istilah orang Kelantan) iaitu tidak sedap badan. Anasir itu amat besar sekali pengaruhnya dalam menentukan pembawakan dan peribadi manusia. Menurut Mohd. Fauzi juga, angin terdiri lebih dari 190 jenis, maka itulah dipercayai bahawa individu-individu yang mempunyai watak dan pembawakan yang berbeza sekali di antara satu sama lain. Bagi beliau, angin juga yang menentukan kecenderungan atau kesukaan seseorang termasuklah mengawal jiwa dan tingkah laku. Bermacam jenis angin ini boleh dilihat kepada kecenderungan seseorang apabila dijalankan upacara. Ada yang beranginkan hiburan seperti wayang kulit, makyung atau sebagainya. Ada juga yang beraginkan persilatan lalu terlihat seni persilatan dalam upacara itu, begitu jugalah jika pesakit itu memiliki angin bidan.

Kerana itu dihujung persembahan makyung,
peran tua akan lakukan upacara memulih
secara ringkas supaya pemain makyung tidak terbawa
 ke luar lakonan. Tapi foto di atas kami
lakukan sekadar persembahan bukan dibaca mantera

Sebagai contoh lain, jika seorang pesakit memiliki angin raja atau angin untuk selalu kelihatan muda, dalam perbomohan akan dipersembahkan makyung Dewa Muda sebagai memanifestasikan keinginan yang tidak terluah. Permainan Dewa Muda ini ada kaitan dengan watak Dewa Muda yang menjadi cerita utama dalam makyung sebelum cerita-cerita yang lain. Kisah Dewa Muda yang bercinta dengan puteri kayangan dan dibantu oleh saudara kembar (kembar uri yang terpisah jasad) untuk naik ke kayangan menggunakan wau emas demi bertemu kekasih hati. Bagaimana pun terbunuh semasa pencapaian tersebut, beliau kemudiannya dibawa turun ke dunia dan dihidupkan kembali oleh puteri tersebut yang menyambar sebagai bomoh. Percintaan dan pengembaraan Dewa Muda itu boleh membawa keasyikan pada yang menonton apatah lagi si pesakit yang menjiwai penceritaan itu. Ghulam juga mengulas apa yang dijelaskan oleh Hamzah Awang Amat mengenai Dewa Muda di mana Dewa Muda dimaksudkan adalah benih pertama bagi setiap manusia, di mana benih yang juga dianggap nafsu sentiasa memberontak untuk melawan usia yang semakin meningkat, nafsu ini tidak pernah berakhir.

            Hajjah Wan Aminah Haji Hasbullah mengaitkan amalan perubatan Main Puteri dengan saka, saka dirujuk sebagai ilmu yang diturunkan kepada waris daripada keturunan terdahulu sama ada ibubapa atau datuk nenek kepada anak cucunya dengan sengaja atau tidak, seperti melalui sesuatu umpamanya keris lama. Hajjah Wan Aminah menghuraikan saka seperti berikut:

Saka berkait rapat dengan jin atau syaitan dan terdapat dalam pelbagai rupa dan bentuk, seperti saka harimau, saka buaya, saka ular, saka bomoh, saka susuk, saka kuat, dan saka bidan untuk tujuan menjinakkan haiwan, kekuatan,mempertahankan diri, kecantikan, perbidanan, dan sebagainya (Din, 2011). Saka ini perlu diwariskan bagi mengelakkan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dan juga gangguan kepada orang-orang di sekelilingnya. Saka yang diwarisi ini kemudiannya perlu dijaga dan “dihidupkan” dengan memberikan pelbagai jamuan berdasarkan persetujuan tuannya yang asal, supaya ia tidak akan “memakan tuannya” atau mengganggu orang lain.


Si pewaris saka ini boleh dipecahkan kepada tiga kelompok yang mewarisinya. Pertama adalah penghidap saka tidak mengetahui beliau mewarisi saka sehinggalah beliau mendapatkan rawatan. Kedua, penghidap saka tahu bahawa beliau mewarisi saka tetapi sukar untuk membuangnya kerana faktor usia , tenaga dan sebagainya, dan ketiga, penghidap mewarisi saka tetapi enggan membuangnya atas sebab-sebab tertentu. Hajjah Wan Aminah merumuskan pewaris saka ini sebagai berikut:

Berdasarkan pemerhatian penyelidik, simptom-simptom yang ditunjukkan oleh penghidap saka seperti kecelaruan emosi, tindakan luar jangka yang bersifat on set seperti ketawa yang luar biasa pada masa tertentu dan kembali normal untuk beberapa ketika, kesukaran tidur pada waktu tertentu, emosi sedih yang kadangkala tidak terkawal, serta halusinasi yang melibatkan imej atau gambaran tertentu membolehkan penyakit saka ini dimasukkan dalam kategori CBS (Culture-Bound Syndromes).


            Atas beberapa pandangan dan ulasan di atas , dapatlah dikatakan Main Puteri sebagai satu amalan yang terkelompok dalam Psikoterapi. Hashim Awang A.R dan Zaleha memetik definisi J.D.Frank mengenai psikoterapi, sebagai satu aktiviti yang dikelolakan oleh orang yang terlatih dan diakui oleh pesakit, anggota kumpulan sosial pesakit atau sebahagian daripadanya; serta dengan bantuan anggota kumpulan itu menghasilkan perubahan pada keadaan emosi, sikap dan perlakuan pesakit. Semua yang terlibat memberi perhatian yang serius terhadap perubahan-perubahan itu. Frank mengaitkan teknik rawatan ini sebagai ‘shamanistic-performances’ kerana wujudnya aksi dan ritual di mana semuanya melibatkan pesakit, bomoh dan kumpulan yang hadir sebagai penonton. Kesemuanya saling berkait dan punya peranannya sendiri dan terbatas dari segi ruang masa antara tuntutan pesakit dengan keperluan yang mahu menolong sehingga menghasilkan perubahan-perubahan aksi dan emosi.

Tulisan saya ini merujuk kepada beberapa tulisan sebagaimana nama yang saya rujuk. 

1 comment:

Lady Windsor said...

saya pun ada angina ni..kepala hangen..hehe

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...