Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, July 31, 2013

480 ORANG MATI DI MESIR


Hari ini 31 Julai 2013, sudah 22 hari rakyat Mesir yang menentang pemerintahan kudeta berpuasa, bertarawih, bersahur dan tiduk di jalanan. hari ini juga genap 29 hari mereka bangkit menentang penipuan kerajaan baru Mesir ini. Rakyat yang menyokong Pesiden Morsi mula sedar bahawa hak mereka telah diperkotak-katikkan. Protes besar-besar menentang Morsi sebelum ini adalah perancangan untuk menjatuhkan Morsi. Merka berkampung di Medan Raba'ah Adawiyah dengan satu matlamat, mendesak agar Morsi dibebaskan.

Perhimpunan tanpa senjata ini digambarkan sebagai perhimpunan kasih-sayang, bersesuaian dengan bulan Ramadhan. ia benar-benar menguji keimanan mereka yang bangkit ini. Kasih-sayang ini tersingkap melalui perkongsian sepanjang mereka berhimpun. Ada yang menyebut, sebotol air mineral dikongsi ramai di mana seorang minum seteguk, berbahagi juadah berbuka, mereka beribadat berama-ramai sehingga melimpah ruah sehingga ada menyamai kesesakan di Masjidil Haram malah ada yang mengatakan 'hanya Kaabah yang tiada untuk mereka tawaf''. Begitu sekali rakyat Mesir bangkit dari lena yang panjang selepas Hosni dijatuhkan. 



Menjelang 27 Julai yang lalu, menyaksikan seramai 120 orang terkorban dan ribuan tercedera akibat insiden tembakan di ahdapan Universiti Al-Azhar. Tindakan yang dilakukan oleh kerajaan Al-Sisi ini menyaksikan kekejaman baru antara pihak tentera dengan rakyat yang tidak bersenjata. Ia menjadikan korban di bumi Mesir sejak perhimpunan ini berjumlah 480 orang. Namun itu tidak mematahkan semangat rakyat yang bangkit. Kesombongan kerajaan Al-Sisi yang berpegang pada mandat rakyat yang menentang Morsi semasa perhimpunan di Medan Tahrir akan menjadikan konflik ini semakin hebat. Rakyat tidak akan berganjak dan tentera sedaya mungkin cuba menghentikan perhimpunan itu.

Dahsyat sekali ujian rakyat Mesir yang bangkit ini. Mereka berjuang di bulan Ramadhan, mungkin itulah yang memberikan mereka kekuatan. Saya percaya kejatuhan Morsi adalah sebab campurtangan banyak pihak luar yang tidak senang dengan dasar-dasr baru Morsi yang dianggap mengancam kepentingan mereka. Morsi yang dilihat mentadbir berasaskan jalan Islam, memulakan polisi membina kembali peluang dan kendiri rakyat Mesir. Banyak perkara yang membawa kepada kelemahan Islam cuba diatasi termasuklah hubungan dengan Israel yang selama ini sangat dijaga oleh kerajaan Hosni. Jadi pihak-pihak yang melihat tindakan Morsi ini sebagai ancaman kepada kepentingan mereka lalu mengadu-domba sehingga membangkitkan puak yang selama ini sangat sekular serta yang berada di atas pagar. 

Bila kita lihat pembunuhan rakyat Mesir oleh tentera ini, ia tidak memberi keuntungan kepada Mesir pun. Sesama Islam berbunuhan atas kegembiraan orang lain. Ramai kuasa di luar Mesir tidak mahu Morsi kembali ke tampuk. Kenapa? Fikirkanlah - Di Malaysia pun ada yang berbelah bahagi.

Semoga kebenaran dipulangkan kepada Mesir.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...