Jom Kita Jadi Geng

Thursday, April 10, 2008

RADEN GALOH 11-13 APRIL

Raden Galoh karya SAMOZA pernah dipentaskan sekitar tahun 2000 di Auditorium DBKL. Ia diarahkan oleh Cik Rosminah dan bukanlah di dalam bentuk teater bangsawan. Apabila ASWARA cuba mengangkat cerita panji ke pentas bangsawan, kami tercari-cari naskhah yang sesuai dan skrip yang sedia ada. Namun kami mengalami kesulitan tambahan amat kurang cerita-cerita panji dipentaskan. Jadi kami terfikir Raden galoh pernah dipentaskan dan diarahkan oleh Cik Ros jadi mencadangkan agar ianya diolah dan disesuaikan ke bentuk Bangsawan.
Itulah awalnya bagaimana Raden galoh beralih ke pentas bangsawan, ia ditambah lagi dalam usaha mempelbagaikan cerita-cerita bangsawan. Sejak ASWARA mementaskan bangsawan 12 tahun dulu kebanyakan ceritanya adalah kisah raja melayu, kisah dari India dan hikayat padang pasir seperti Haris Fadilah, Laksamana Bentan, Megat Panji Alam, Puteri Patmawati dan beberapa lagi.
Kali ini, Bangsawan Raden Galoh diterajui peranannya oleh Mardiana Alwi dan Mohd Imran. Kita bakal saksikan pergelutan kasih sayang dan kisah hasad dengki manusia yang merubah keharmonian sebuah kerajaan.

BANGSAWAN RADEN GALOH AKAN DIPENTASKAN PADA 11-13 APRIL, 8.30 MALAM, DI PANGGUNG BANDARAYA KL. MASUK PERCUMA.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...