Jom Kita Jadi Geng

Sunday, December 24, 2006

KESUMA 22 DIS 06


Team teknikal telahpun masuk ke ET untuk persiapan penataan cahaya dan bunyi. Kerja-kerja diketuai oleh Tomoe sebagai Pengarah Teknikal manakala perekannya adalah Hafis dan Afiq. 7.30 malam adalah call time untuk semua orang bersedia bagi 'run through' namun atas kesulitan masa, dressrehersal diadakan bagi melihat kesesuaian cahaya dengan lampu.


Raptai malam ini tidak melibatkan set. Jam 8.15 malam para pelakon masih belum bersedia, sherry memanggil setiap pelakon. 8.30 malam masih ada yang belum bersiap. apabila babak pertama bermula, pelakon tampil dengan kostum yang tidak sesuai. menurut rosman, kostum yang ditetapkan tidak mahu dipakai pelakon kerana beralasan sukar untuk bergerak.


Tetapi mereka tidak faham dari sudut konsep dan imej di pentas. Sukar untuk diterima apabila pelajar seni persembahan lebih 'selfish' daripada kepentingan produksi. Kak Ros apalagi suaranya memanjat tinggi. setinggi-tingginya. Risau saya melihatnya bimbang kerana kakak ni bukan tidak ada penyakit. Tetapi itulah kak Ros pantang bekerja apabila masa yang diberi tidak digunakan baik.


Masalah teknikal memang ketara kurangnya dan kelemahan itu menggandakan 'stress' ahli-ahli produksi. Bunyi clip mic mengaum begitu kuat sekali dan adakalnya macam ada perang. Memang malam ini macam semuanya tidak bersedia. Saya, Joseph dan rakan produksi yang lain berada di tempat audien dan memerhati cara kerja kak Ros.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...