Jom Kita Jadi Geng

Thursday, January 11, 2018

LEMBU DICUCUK HIDUNG

Eh ini kerbau ke lembu? 

'Seperti Lembu dicucuk hidung' , kenapa peribahasa ini seolah-olah bernada negatif walhal apa salahnya kalau lembu dicucuk hidungnya? Itukan salah satu kaedah pengembala mengendalikan karenah dan peel perangai sang lembu agar menurut perintahnya.

Dari sudut pandang pengembala, itulah cara terbaik untuk menguasai  yang lemah apatah lagi kalau yang dikuasai itu sejenis bodoh piang. Ikut saja mengkhinzir buta asalkan dapat makan rumput setiap hari. Si pengembala tentu sekali punya rancangan untuk sang lembu yang bodoh itu, tak kiralah berapa banyak lembu itu nak meragut rumput dan berapa ramai orang terpijak tahi lembu yang bodoh itu. Yang penting, pengembala yakin pasti, dihujungnya lembu itu akan dikorbankan dan dagingnya dijual.

Dari sudut sang lembu pula berbeza, Dalam hati lembu berkata "kau cucuklah hidung aku, takpa. Kau heretlah aku, takpa aku ikut. Kau suruh aku makan, aku makan. Kau suruh aku minum air parit, aku minum. Asalkan perut aku kenyang dan dapat makan rumput di tempat subur dan di padang ragut paling hijau". Si lembu ini dalam hidupnya hanya satu rancangan atau cita-cita. Nak jadi besar. Hidup mati itu bukan kerja dia. Nasib orang lain bukan dia punya hal. 

Tapi sang lembu akan buat-buatlah bodoh (meski orang semua tengok dia bodoh) supaya orang keliling kesian tengok dia, tak mau aniaya dia dan layan saja perangai dia. Kerana bodoh jugalah, lembu ini pakai masuk saja di padang mana pun. Walau padang itu kepunyaan kerbau atau kambing atau babi sekali pun. Kerana dia bodoh maka orang-orang keliling pun gelak-gelak saja, geleng kepala saja tengok telatahnya. Tapi yang bagusnya, si lembu yang bodoh dapat makan di padang rumput idamannya. Yang tukang gelak. gelak ajalah. 

Fikir-fikir, cerdik juga lembu ini kerana mengorbankan hidungnya untuk dicucuk, diheret si pengembala ke mana saja, tak heran satu hari pengembala akan bawa lembu makan rumput di halam istana.

Ni bukan manusia dan bukan lembu

Tapi kita yang manusia ini, janganlah jadi macam lembu. Kita kena ada pendirian, namanya khalifah di muka bumi. Kalau khalifah tak mungkin dibiarkan hidungnya dicucuk.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...