Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, September 9, 2014

MASJOKO DALAM TEATER BAHAYANYA WANITA


Saya terjebak dalam teater ini. Bunyi macam dahsyat sekali, macam jatuh dalam lembah atau terlibat dalam kancah dosa. Tapi sebenarnya itulah dosa Erma Fatima dan Abang Joe (KP IB) yang berjaya menangkap saya di saat akhir sebelum pementasan. Memang saya ketahui Bahayanya Wanita dipentaskan di Singapura dan akan dipentaskan di Istana Budaya di penghujung Ogos. Saya tahu dan anggap sahaja ia akan berlangsung seperti biasa. 

Tapi pada tanggal 15 Ogos (Jumaat) satu mesej Whatsapp masuk .
Bunyinya "Salam dik, free tak next week di IB, Kak Erma ajak berlakon Bahayanya Wanita watak pak joko...show 20 til 24 rhsal monday"

Saya jawab "haha...watak jawa tu"

Beberapa mesej bertukar yang tak perlu saya catatkan, di mana pada awalnya saya keberatan kerana tempoh masa dan watak lelaki Jawa yang saya anggap saya takkan selesa dan tak bersedia. Tambah-tambah saya fikir saya tak mahu dek kerana saya, produksi jadi masalah. Al maklumlah semua orang dah latihan lama. Tapi memang Abang Joe hebat macam salesman yang handal, ada ayat-ayatnya membuat saya kata OK dan saya kata "Mmmm ok ler bang demi abangku".

Bila dikata 20 September persembahan dan latihan 18 September, makanya saya ada dua hari untuk latihan. Tunggu Jumaat ke Sabtu ke Ahad ke Isnin skrip belum saya terima walhal janjinya akan di email Jumaat. Haiiihhhhhhhh....


Jadi pagi Isnin itu saya ke pejabat dan hadir mesyuarat di Japan Foundation dan anggap sahaja, Erma sudah ada pelakon ganti. Tapi waktu makan tengahari di Puteri Brickfields, saya semak telefon ada mesej dari Erma. Saya telefonnya dan dia akan emailkan skrip. Mak Oiii!!! hari isnin baru saya dapat skrip. Berapa jam untuk saya baca dan hafal dialog, latihannya petang!. Tapi Erma kata, hari ini (isnin) tak ada latihan. Latihan esok (Selasa jam 5.00 petang) dan malamnya full run di pentas. Saya terduduk sekejap. Makan tengahari rasa tak tertelan. Menu pun saya salah pilih. Saya duduk hitung waktu dan jadual saya menjelang latihan petang Selasa. Ternyata saya tidak cukup waktu untuk baca skrip.

Tiba petang Selasa, saya lewat ke latihan, lebih kurang jam 6.00 petang kerana dari pejabat. Nasib saya baik bekerja dengan Penolong Pengarah, Rashid yang juga bekas pelajar saya serta artis budaya senior Istana Budaya yang memang tip-top daripada segi komitmen dan kami selalu bekerjasama. Masa itulah saya mahu memahami skrip, dialog dan aksi. Saya perlu peka dengan que yang diberi.

Malam, terus di pentas pada jam 8.30. Kerja gila!!! Saya belum pernah buat teater begini, Ini bukan budaya teater yang sihat. Kami buat run-thru dan saya perlu pick-up arahan secepatnya. Saya tidak boleh mencuba dan memilih lagi. Saya hanya perlu set kan watak bagaimana, gaya dan perwatakannya tidak terlalu internal. Semuanya extrovert. Itu lebih baik apatah lagi Bahayanya Wanita genre satira. Saya ada lesen untuk adlib dan improvise. Siapa tidak gementar bila di pentas semua A-Star aktor, dengan dialog dan aksi yang memang sudah melekat dengan wataknya, sedang saya masih pusing-pusing mahu tentukan karakter. 

Memang malam itu saya stress! Kepala hampir migrain! kenapa? Kerana hanya badan saya yang bermain tapi otak saya menolak, tidak setuju dan seolah tidak merelakan aksi-aksi yang saya buat. Ia lebih sekadar melaksanakan lakonan demi melancarkan"Runthrough'. Tapi Erma bijak, tidak demanding, kata-katanya beri motivasi, saya pasti Erma tahu keadaan saya yang 'tertekan' dengan tugasan itu. Sebenarnya nasib saya sama dengan Zulin Aziz dan Meor Mohd. Kami cuma diperuntukkan latihan 2 jam menuju 'runthrough'.

Add caption
Malam 20 hb dan persembahan-persembahan seterusnya, saya selesakan diri dengan watak. Cari lopong-lopong yang boleh saya isi supaya tidak seperti buat-buat. Saya mahu Masjoko itu saya. Nyata sukar. Itu sebenarnya teater, kenapa latihan perlu panjang kerana pelakon harus mesrakan diri dengan wataknya. dia harus menjadi watak bukan membawa diri-sendiri ke pentas. Kalau di luar dan di atas pentas adalah orang yang sama, maka itulah sebenarnya si pemain. Dia tidak langsung berlakon. Dia hanya melontar dialog dengan perangainya sendiri. 

Memang saya akui, hari ini orang tidak lagi bezakan jenis medium. Lakon tetap lakon. Lakon Lawak atau TV atau Filem atau Pentas. Kita boleh lihat seorang pelakon itu cara mainannya sama sahaja. Ia seperti langsung tiada homework, tiada usaha dari si pelakon, Walhal setiap medium yang saya sebut menuntut pendekatan yang berbeza. Atau mungkin kerana itulah kesukaan khalayak hari ini. Khalayak suka hiburan, yang ringan-ringan sahaja. Khalayak tak mahu apa yang mereka suka, berubah-ubah. Jadi tidak hairanlah bila ramai pelakon (termasuk pelajar ASWARA) bila berlakon di pentas, segan untuk membuka mulut dan melontarkan suara. Dan lebih malang lagi bila disiplin itu dibuat oleh pelakon yang sudah establish. 

Jadi yang sakit adalah pelakon seperti saya. Sakit dalam kehendak sendiri.

Terima kasih Abang Joe dan Erma Fatima.

Tuesday, September 2, 2014

PELAJAR ASWARA JADI RATU MALAYSIA


Seorang demi seorang pelajar ASWARA menempa nama, terbaharu Dewi Liana Seriestha telah dipilih sebagai Miss Malaysia World 2014. Dewi akan mewakili Malaysia ke Miss World 2014 International Pageant di London pada Disember 2014. Gadis keturunan Bidayuh ini bukan sahaja membanggakan ASWARA malah turut membanggakan rakyat Sarawak khususnya masyarakat etnik Bidayuh. Jika sebelum ini Pandalela Rinong juga adalah dari keturunan Bidayuh.

Dewi adalah pelajar Diploma Muzik pengkhususan Vokal Klasikal di ASWARA. Jika anda masih ingat, Dewi juga adalah peserta Mentor musim pertama dan merupakan protege kepada Liza Hanim. Bakat nyanyian yang dimiliki memberi bonus kepada Dewi dalam meluaskan impiannya mencipta nama dan mengharumkan nama Malaysia. Dengan ketinggian 179cm, Dewi menjadi peserta 'favourite' pertandingan ratu Malaysia kali ini. Ini dibuktikan dengan kemenanganannya dalam tiga lagi kategori sampingan iaitu Miss Talent, Miss Personality dan Miss Dr Alice awards.


Satu persatu kejayaan ditempa oleh Dewi, beliau baru sahaj mengharumkan nama Malaysia dalam pertandingan World Championship of Performing Arts di Hollywood (WCOPA) dengan membawa pulang beberapa pingat.  Gadis kebanggaan Sarawak ini punya keyakinan yang tinggi malah amat mudah bekerjasama dengan rakan-rakan di ASWARA. Sepanjang di ASWARA, Dewi turut menyumbangkan bakat nyanyiannya dalam album Aidilfitri ASWARA dan pementasan Bangsawan Hamlet. Di bawah ini klip video lagu Rindu nyanyian beliau.


Saya ucapkan syabas buat Dewi, Semoga berjaya di London nanti.

Monday, September 1, 2014

BAHAYANYA WANITA UNTUK 18SX

Tak sempat nak menulis mengenai penglibatan saya dalam teater Bahanya Wanita yang diulang pementasannya di Istana Budaya. Saya kira ia pengalaman menarik bekerja dengan superstar Malaysia semuanya. Saya cuma bahagia melayan dan melalui pengalaman bekerja dengan member-member Istaana Budaya. Yang lain tu seriously saya kata 'hardly' to sembang. Masing-masing banyak bahagian dan sibuk bersiap. Lagi pun saya muncul dalam produksi dua jam sebelum fullrehearsal. Terima kasih Erma Fatima dan Abang Joe atas jemputan. Saya sangat hargai dan itu yang terbaik dapat saya beri dalam tempoh yang singkat. Di bawah adalah artikel Harian Kosmo.

Bahayanya wanita atau lelaki?


ERRA FAZIRA yang melakonkan watak isteri nombor dua bernama Kamelia
GOYANG Erma Fatima, komedi dan jenaka spontan Zizan Razak, aksi gedik dan semput Nora Danish, ego Datin Paduka Umie Aida serta rengetan manja Erra Fazira, semua elemen hiburan dalam Bahayanya Wanita seperti yang pernah dipentaskan tahun lepas itu masih segar dalam kepala. Gamat ketawa dan tepuk penonton di Panggung Sari pada pementasan terdahulu masih kedengaran.
Persoalannya, adakah penonton masih boleh berhibur ketika disajikan hiburan yang sama? Mulanya, skeptikal itu berpuing-puing mengisi kotak fikir.
Masuk lagi ke ruangan tontonan untuk menyaksikan judul yang sama, hidangan babak pertama perlahan-lahan menenangkan fikiran.
Nyata sedikit perubahan plot Bahayanya Wanita yang digubah khas untuk persembahan istimewa di Esplanade Singapura memberi impak berbeza. Pementasan kedua Bahayanya Wanita di Istana Budaya tidaklah sekadar pengisi jadual panggung yang kosong.
Selain barisan bintang popular sebagai umpan penonton, lagu tema daripada filem Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P Ramlee iaitu Madu Tiga dan lagu-lagu lain yang dimuatkan seperti Jejaka Idaman, Seksis dan Goyang Inul membuatkan penonton terhibur.
Di tangan Erma Fatima sendiri yang bertanggungjawab sebagai penulis skrip dan pengarah, teater yang mengupas isu poligami itu menjadi lebih padat dan tidak meleret-leret dengan babak yang membuat penonton kerimasan.

TARIKAN utama Bahayanya Wanita boleh disandarkan kepada nama-nama besar yang membintangi teater ini.


Kelainan yang ketara, ada kemasukan dua watak baharu iaitu Raja Ema sebagai ibu kepada Farhana (Nora Danish) dan Neelofa (gadis Siam) dan tukang cerita yang digalas seorang pendatang baharu. Kemunculan orang lama dalam bidang teater, Che Kem yang membawa watak Mas Joko dan Zulin Aziz menggantikan tempat Ziela Jalil sebagai Murti berkesan menjadi penyegar yang memantapkan lagi gaya persembahan teater ini.
"Saya hanya dipanggil untuk melakonkan watak itu sehari sebelum pementasan. Kami berlatih selama dua jam pada 19 Ogos dan 20 Ogos terus buat persembahan di hadapan penonton," kata Che Kem yang sebelum ini pernah muncul dalam filem Hati Malaya.
Perasaan yang sama dikongsi oleh Zulin Aziz. Watak Murti, sahabat baik kepada Suti Lambong (Erma Fatima) kelihatan lebih muda dan bervariasi.
Selebihnya, Zizan sebagai Syed Maadon Al-Attas, Erra sebagai isteri kedua yang bernama Kemalia), Umie Aida yang memegang taraf sebagai isteri pertama (Sharifah Fatimah Maruka) dan Nora (isteri ketiga) masih memainkan peranan yang sama sebagai mana yang pernah disaksikan.
Bahayanya Wanita mengisahkan Syed Maadon Al-Attas, lelaki yang berjaya memadukan tiga orang wanita sebagai isteri. Tidak cukup dengan tiga, Maadon jatuh cinta dengan Suti namun sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua.

DARI kiri: Erra Fazira, Raja Ema, Nora Danish, Umie dan Zizan sedang berkonfrontasi soal hak masing-masing.


Suti, si janda Indonesia yang berniaga makanan di gerai bukanlah wanita hebat. Namun kecantikan Suti memang terkenal di kalangan penduduk Kampung Janda Molek termasuklah Mas Joko yang tergila-gilakannya. Pertemuan secara tidak sengaja dengan Maadon membuatkan Sunti jatuh cinta dengan Maadon. Prinsip Sunti yang mulanya tidak mahu jatuh dan menikahi lelaki yang bersuami terburai begitu sahaja kerana Maadon sendiri mempunyai tiga isteri.
Penilaian sesebuah teater komedi yang padat elemen hiburan seperti Bahayanya Wanita semestinya tidak boleh terlalu serius ke aspek teaterikal, metod lakonan atau hukum teater. Dalam Bahayanya Wanita, komedi dan hiburan dimain dan digaul semesra yang boleh. Zizan sebagai pelawak tentunya mempunyai ruang dan peluang keemasan untuk menjalankan tugas mutlaknya sebagai pelawak.
Ada ketika, pelakon senior seperti Umie Aida dan Erma Fatima sendiri tidak dapat menahan ketawa apabila ada penambahan dialog sendiri Zizan. Satu lagi perbezaan, dalam pementasan kali ini, Sharifah Fatimah Maruka sudah bertudung gara-gara perubahan Umie yang mula berhijab sejak awal Ramadan lalu.
Lakonan Umie Aida, Erma Fatima, Nora Danish pula tidak perlu dipersoalkan, walaupun masih membawa karakter yang sama, persembahan kali ini masih di tahap cemerlang. Kemunculan wartawan hiburan, Rudy Imran walaupun untuk satu babak masih boleh diterima kerana karakter itulah yang menemukan Maadon dengan Farhana.
Berbalik kepada judulnya Bahayanya Wanita, barangkali lebih tepat lagi teater ini diberi tajuk 'Bahayanya Lelaki'. Manakan tidak, sudah beristeri tiga, masih lagi bercita-cita hendak memenuhkan kuota empat. Dalam pada berjanji hendak menikahi wanita Indonedia sebagai isteri keempat, muncul pula seorang lagi wanita Siam yang mendakwa kekasih Maadon. Terbukti, bahaya-bahayanya wanita, segarang-garangnya isteri, bahaya lagi si lelaki mata keranjang.
Sudah namanya cerita hidup orang berpoligami, karya Erma Fatima yang satu ini selayaknya diberi label 18SX kerana dialog-dialog dalam kain yang terucap. Sama ada secara sengaja atau tidak, komedi dewasa yang dipaparkan tidak sesuai untuk tontonan golongan kanak-kanak.
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0824&pub=Kosmo&sec=Hiburan&pg=hi_05.htm#ixzz3C2sZ0WT6 
Hakcipta terpelihara 

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...