Jom Kita Jadi Geng

Thursday, October 31, 2013

MALAY-INDO: SEKSANYA JADI ADIK

Kata maling itu pun cukup menghina

22-23 Oktober yang lalu saya bertugas di Persidangan Antarabangsa Hubungan Malaysia-Indonesia ke 7 yang berlangsung di Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya. Saya ditugaskan sebagai ketua Parallel D yang banyak membentangkan kertas kerja berkaitan sejarah, budaya dan politik. Dua hari saya duduk dari pagi ke petang, doktor demi doktor, profesor demi profesor yang membuat pembentangan. Bahkan juga ada calon-calon sarjana turut membentangkan beberapa kertas kerja yang banyak membuka kembali pandangan saya kepada hubungan Malaysia-Indonesia ini.

Memang kita ketahui hubungan kedua negara ini panas-dingin. Banyak isu-isu yang tidak selesai bukan sahaja berkenaan dengan politik lampau malah isu-isu kontemporari yang mencakupi hal pendatang haram dan pembantu rumah.Nasib baik kisah pengawal keselamatan yang tembak pegawai Ambank belum terjadi, jika tidak ia bisa jadi topik hangat. Sepanjang dua hari itu jugalah telinga mendengar kata pujukan romantis yang mengulang kata 'serumpun' dan 'adik-beradik'. Tapi dalam situasi tertentu Malaysia selalu kalah dek status adiknya. Apatah lagi istilah serumpun sering diguna orang seberang untuk membangkitkan rasa kebersamaan walhal kata itu sering saja diguna pada masa dan keperluan tertentu sahaja. Kenapa saya kata begitu? Lihat sahaja bagaimana Indonesia menangani situsasi di tempat mereka apabila rakyat mereka keluar di jalanan dan mengutuk, mengganyang dan mencerca Malaysia. Pada ketika itu kata adik beradik dan kata serumpun lenyap. Tapi bila ketika tenang, kita di-adik-kan.

Nyatanya kita macam unsur tanah, selalu menyerap dan menelan apa sahaja yang dimomokkan oleh orang seberang. Dan cukup ketikanya rakyat kita tetap memilih Bandung atau Padang atau Jakarta atau YogJa atau Bali untuk melancong. berapa kali hari rakyat Malaysia terluka dek kata dan perbuatan orang di sana. Dan setiap kali itu jugalah kita menelan pahit itu. Bila kes anak-anak kitta dicampak dan didera oleh pembantu rumah atau setiap kali majikan berhadapan dengan penipuan agensi dan 'maid' yang lari atau mencuri harta benda dan setiap kali itu jugalah kita tenang menyerap luka dan pahit dek perbuatan bangsa serumpun itu. Cuba ada kes 'maid' didera, mahu saja Malaysia dihentam dan diteriak jahanam. Atau bayangkan 'guard' Indonesia ditembak di muka oleh orang kita. Tapi sebab kes itu kita yang mangsa, lalu kita tidak menghentam tapi kita salahkan individu.

Apapun kita tidak boleh menafikan bahawa sebahagian besar rakyat Malaysia ini berketurunan Indonesia. Dan semuanya kita angkat sebagai bangsa Melayu. Ini pun kerana kita berada dalam rantau alam Melayu yang memang tidak bersempadan pun sebelum datang Barat yang memisah dan menyempadankan politik. Jadi budaya dagang itu sudah berlaku berabad-abad lamanya. Dek kerana itu budaya leluhur dari pulau-pulau di alam Melayu berhimpun dan berkembang di Malaysia. Lalu kita anggap itu budaya tradisi kita. Itu tidak salah kerana budaya memang berkembang mengikut masyarakat pemiliknya.  Kesan bertebarnya seluruh etnik di alam Melayu ini maka muncullah kuda kepang, endang, gamelan, keroncong dan lain-lain di Tanah Melayu. Dan kita mengangkatnya sebagai seni tradisi berasaskan tradisi etnik pemiliknya. Tapi hal ini pun dibahas dan dihentam oleh 'abang'. Ada satu kertas dibentangkan oleh Prof. Octav dari Padang, beliau membincangkan tentang ketinggian peribahasa Minangkabau dan persamaan yang dimiliki. Pemilikan leksikon ini ternyata dihayati oleh kedua-dua bangsa. Tapi malangnya hal ini tidak menjadi kekuatan untuk pereratkan hubungan. Cuba lihat bagaimana sukarnya lagu dan filem tempatan tembus di pasaran Indonesia berbanding karya mereka di sini. berapa kerat karya kita diangkat, segelintir sahaja seperti Siti dan P.Ramlee. Begitu tebal dan kuat semangat kebangsaan mereka sehingga menolak mudah karya luar. Tapi kita? Artis picisan Indo pun jadi hebat di sini malah yang tiada produk bagus pun jadi laris di dada akhbar kita, lihat sahaja Jupe dan Dewi Persik atau siapa itu Shae di Indonesia?

Dalam persidangan itu ada cerita mengenai kes pemilikan pulau di Borneo (pulau itu saya lupa namanya), Malaysia rebut dari Indonesia tempoh pemerintahan Megawati. Malaysia menang tapi kemenangan itu tidak kita raikan. Tidak kita hebohkan di dada akhbar. kerana apa? Kerana mahu menjaga hati 'abang' di seberang. Begitu juga masa konfrontasi, waktu Sukarno melancar bebrapa serangan dan menghantar askarnya menyelinap masuk di Labis dan beberapa daerah, rakyat Malaysia protes dan mahu membakar bendera Indonesia namun Tunku larang kerana katanya, kita bukan berperang dengan Indonesia tapi kita tentang cara Sukarno. Begitu sekali cara kita menjaga hubungan ini. Berbalik kepada masalah kita menangani PATI, beban tidak dipikul oleh Indonesia tapi kita yang harus berbelanja mengurus menghantar dan memastikan keselamatan pendatang. Malah dalam kes hubungan hak asasi, negara penghantar juga harus mengambil kira keperluan dan nasib pendatang haram itu apabila dihantar pulang. Jadinya, kita ini jadi apa?

Memang dalam kes ini faktor penolakan dan penarikan saling berhubung. Kelebihan ekonomi Malaysia menjadi faktor penarik yang besar apatah lagi faktor persamaan budaya dan bahasa jadi lebih memudahkan. Tapi saya fikir kebergantungan Malaysia kepada pendatang Indonesia ini banyak membawa kisah pahit. Walau kita tidak meminta mereka berterima kasih atau menghargai jasa tapi setidak-tidaknya, mereka menjaga hati kita. Selalu sangat menelan lama-lama jadi penyakit. 

Tuesday, October 29, 2013

KONSERT HARAM IRONI BAJET 2014


Saya tertarik dengan tulisan Noor Azam Shairi ini, banyak perkara yang boleh kita renung dan fikirkan. Banyak juga perkara yang boleh kita tanya tentang apa yang berlaku dalam negara ini. Saya tidak mehu mempersoalkan tentang budaya apa yang cuba dibawa Ke$ha atau mana-mana konsert yang telah dibatalkan tapi, saya sukacita cuba memahami bagaimana ada yang tak kena antara hasrat, impian, misi dengan pelaksanaan. Bacalah dengan hati yang teraaaaaannnng!!

Batalnya konsert di negara kami


ADA ironi yang sangat besar apabila konsert penyanyi Ke$ha dibatalkan kira-kira 36 jam sebelum ia dijadual berlangsung di Stadium Negara pada Sabtu malam. Agensi berkaitan di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia memaklumkan larangan tersebut kepada penganjurnya pada pukul 11.24 pagi Jumaat. Lebih kurang lima jam kemudian, ketika membentangkan Bajet 2014 di Dewan Rakyat, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bercakap tentang hasrat kerajaan menjadikan tahun 2015 sebagai Tahun Festival untuk menarik lebih ramai pelancong.

Butir lanjut mengenai kenapa konsert itu dibatalkan hanya akan diketahui dalam masa beberapa hari ini. Tetapi berita yang tersebar ke serata dunia ialah konsert itu disekat kerana "menyentuh sensitiviti agama dan bertentangan dengan budaya Malaysia".

Penganjurnya, Livescape mendakwa rugi RM1.1 juta kerana larangan yang dikenakan pada saat-saat akhir itu. Ia berjanji akan memulangkan balik wang tiket kepada peminat. Ia juga akan membayar balik segala kos perjalanan ke Kuala Lumpur termasuk kepada pelancong yang datang ke negara ini semata-mata untuk hadir ke konsert itu.

Ini bukan kali pertama larangan seperti ini dibuat. Hanya sebulan lepas, konsert Lamb of God juga dilarang dengan alasan yang sama. Sempena Hari Kebangsaan ke 56, sebuah pementasan dari Singapura yang bertajuk MERdEKAnya KITA dihalang daripada mengadakan persembahan kerana dianggap ancaman kepada negara walaupun kandungan naskhah tersebut mengenai jalur kemerdekaan tiga negara, Malaysia, Indonesia dan Singapura. Tahun lalu, Singapore Dance Theatre dilarang daripada membuat persembahan ballet di Kuala Lumpur kerana pakaian tarian itu dikatakan kurang sopan walaupun memang itulah pakaian untuk tarian ballet di mana-mana pun di dunia ini.
Ini semua adalah acara yang sudah ditetapkan tetapi kemudian dibatalkan kerana tidak mendapat kebenaran — dalam kata mudahnya, dilarang. Kita tidak tahu berapa banyak lagi persembahan muzik atau teater yang dilarang kerana proses untuk membawa persembahan itu ke sini tidak didedahkan kepada umum — hanya diketahui di kalangan orang dalam industri.

Apakah kayu ukur yang digunakan apabila pihak berkuasa membuat sesuatu larangan seperti ini? Apabila kita bercakap tentang sensitiviti agama, apakah batas antara apa yang sensitif dan apa yang tidak sensitif? Siapa yang sensitif? Negara ini berbilang kaum dan agama — sudah tentu dalam apa hal sekali pun akan ada pihak yang sensitif. Apakah kalau satu pihak sensitif maka semua orang harus menanggung akibat daripada sensitiviti itu? Bagaimana pula kalau orang terlebih sensitif? Sensitiviti itu pula apa asasnya? Adakah ia berasas atau adakah ia kebimbangan yang dibuat-buat?

Begitu juga, apabila pihak berkuasa menggunakan alasan "budaya Malaysia", acuan apakah sebenarnya yang dipakai? Tesis atau kitab mana yang dirujuk yang menggariskan bahawa inilah budaya Malaysia? Kita selalu dengar orang kata "ini bukan budaya kita" — makanya, budaya kita itu apa dan bagaimana?

Setelah 56 tahun Merdeka, apakah kita masih ingat — kalau tidak menganut sekali pun — prinsip-prinsip penubuhan negara ini yang diletakkan batu asasnya oleh Tunku Abdul Rahman:
"… kebebasan dan keadilan dan sentiasa menjaga dan mengutamakan kesejahteraan dan kesentosaan rakyatnya dan mengekalkan keamanan antara segala bangsa."Di mana garis pemisah antara hak-hak kebebasan dan usaha menuju sentosa itu?

Inilah ironinya. Bukan, bukan ironi lagi. Ini mungkin satu tragedi.

Adakah mereka yang berkenaan sedar bahawa bidang seni adalah satu bisnes dan sumber ekonomi? Adakah mereka sedar tentang peluang ekonomi yang terlepas? Adakah mereka juga sedar bahawa larangan demi larangan yang dibuat selama ini secara tidak langsung mewujudkan satu suasana yang kurang selesa di kalangan pelabur — siapa lagi yang mahu menaja persembahan muzik atau teater antarabangsa?

Adakah kita memahami keadaan semasa di rantau ini — tentang kelas menengah yang sedang tumbuh di Indonesia dan tentang ekonomi yang subur berkembang di Filipina? Adakah kita memahami tentang keperluan kelas menengah selepas mereka menyelesaikan segala keperluan makan dan pakai? Lihat juga apakah yang ditawarkan oleh Singapura kepada keperluan kelas menengah Asia Tenggara ini?

Mustahil tidak ada seorang pun di kalangan pentadbir di negara ini yang tidak faham hubung kait industri seni budaya dan hiburan dengan pelancongan dan ekonomi. Atau, memang sebenarnya mereka tidak faham?

Menganjurkan persembahan di negara ini, baik konsert muzik, teater atau tarian, adalah satu risiko yang sangat tinggi. Tidak semua orang berani ambil risiko itu. Itu sebabnya apabila ada penyanyi antarabangsa yang buat konsert jelajah di rantau sebelah sini, Malaysia selalu saja tidak termasuk dalam senarai. Mereka singgah di Jakarta, Singapura, Manila dan Bangkok tetapi tidak Kuala Lumpur.

Maka, berbondong-bondonglah rakyat kelas menengah negara ini ke kota-kota negara jiran itu untuk menonton konsert atau menyaksikan teater bertaraf dunia. Kelas menengah yang menonton konsert atau teater itu juga berbelanja — sekurang-kurangnya untuk ke sana ke mari, untuk makan, untuk bermalam. Orang ekonomi faham kesan proses aktiviti-aktiviti ini; orang yang menguruskan permit persembahan artis luar negara mungkin tidak faham.

Semasa membentangkan Bajet 2014, Perdana Menteri menyebut cita-cita pentadbirannya mahu menarik lebih banyak pendapatan daripada wang asing melalui pelancongan. Beliau mengumumkan tahun 2015 sebagai Tahun Festival "dengan penganjuran dan pameran pelbagai program budaya dan perayaan di negara ini".

Apa yang dilakukan oleh penganjur persembahan antarabangsa itu sama. Sasaran mereka bukan saja penonton dan peminat muzik dalam negara tetapi pelancong dari negara-negara di rantau ini — kumpulan kelas menengah yang mampu berbelanja. Apa yang mereka lakukan itu juga adalah menyediakan ruang kepada sebahagian rakyat untuk bergembira — menuju bahagia dan sentosa.

Kita kuat melaungkan tentang kesederhanaan blabla blabla blabla tetapi kita sendiri pun tidak begitu jelas yang dikatakan sederhana itu agaknya apa.

Itulah ironinya — ironi yang sedang jadi tragedi.

____________________________________

Noor Azam Shairi ke Singapura tahun lalu untuk menonton konsert Sting dan tahun ini ke Singapura lagi untuk menonton pementasan teater arahan Yukio Ninagawa dan Peter Brook. Dia gembira.


Saturday, October 26, 2013

RAJA MUDA HAMLET


Sebelum terlambat elok saya war-warkan mengenai pementasan Bangsawan Raja Muda Hamlet yang kini sedang berlangsung di Panggung bandaraya mulai 25 - 27 Oktober 2013, jam 8.30 malam Tiket RM5 sahaja.

Saya galakkan anda pergi menonton kerana beberapa perkara:

a. Ini naskhah William Shakespeare yang diangkat ke pentas tradisional. Bukan selalu. Naskah klasik ini masih relevan dengan masyarakat hari ini.

b. Teater ini masih mengekalkan hampir sebahagian besar dialog yang diterjemah ke Bahasa Melayu.

c. Semua graduan dan pelajar ASWARA, mungkin tiada nama tapi bakat yang hebat. Opps.. ada Sherry Al-Hadad dan kumpulan Kelawak.

d. Extra turn tidak wujud seperti mana biasa, ia masuk antara babak dan berkaitan dengan babak. Ini eksperimen.

e. Lagu Biarlah Rahsia dipersembhakan oleh Dewi Mentor dan Siti Mariah dalam versi klasikal.

Jadi, esok pergilah ke Panggung Bandaraya ya, anda yang jadi juri sama ada ia bangsawan atau sebuah klasikal. Pengarahnya Sharul Mizad, kerjanya sangat awesome!

Thursday, October 24, 2013

TIGA PEMBUNUHAN

dari www.mazidulakmal.com

Dah jadi penyakit atau memang negara kita sudah sangat tidak selamat. Dua tiga hari ini, banyak sekali berita tentang kekejaman. Kes pembunuhan ke atas mereka yang tidak berdosa. Biasa kita lihat kalau dalam filem, penjahat akan bunuh penjahat. Itu memang patutlah sebab dua-dua jahat. Tapi ini kisah orang biasa yang tiada kesalahan dibunuh kejam dek nafsu dan syaitan yang bersarang dalam diri penjahat.

Pagi ini di laman sosial bergilir-gilir orang memuat naik foto Allahyarham Norzita Abu Talib yang dibunuh dengan kejam apabila kepalanya ditembak dari jarak dekat. Penjenayah itu katanya berasal dari Tawau, Sabah tapi apabila disiasat rupanya penjenayah itu menggunakan kad pengenalan palsu dan dipercayai berasal dari Sulawesi. Ini bermakna dua kesalahan oleh penjenayah itu.

Pagi ini juga berlaku kekecohan apabila di stesen LRT Gombak dan Taman Melati, seorang lelaki mengamuk dengan senjata seperti pisau Rambo, sehingga menikam mati dua orang awam dan dua lagi cedera. Bayangkan di sebuah stesen LRT yang menjadi tumpuan awam, kejadian ini berlaku. Sangat menakutkan kerana sesiapa sahaja boleh berada di sana. Malah kita pun tidak tahu siapa yang sama-sama menaiki pengangkutan awam itu. Jadi apa yang bermain dalam fikiran pengguna LRT hari ini? Penjenayah dipercayai pengamal ajaran sesat dan mengalami tekanan jiwa. Dia telahpun ditangkap.

Sebelum dua kejadian itu, kes pembunuhan remaja berusia 15 tahun, Ng Yuk Tim yang ditemui mati dan berlipat dalam sebuah beg pakaian yang dicampak ditepi jalan. Tim dipercayai mengenali pembunuh melalui laman sosial. Kejam sekali Tim diperlakukan.

Tiga kes ini benar-benar buat saya rasa takut dan tidak percaya kepada 'stranger'. Ia boleh muncul di mana-mana sahaja. Kalau dulu kita beranggapan penjenayah ada di kawasan gelap, lorong atau tempat kongsi gelap tapi hari ini, dalam bank yang dikelilingi keselamatan pun boleh berlaku jenayah kejam.

Al-Fatihah buat Allahyarham Norzita dan takziah buat Tim dan mereka yang cedera dan meninggal dunia. Hentikan menyebar foto kematian Allahyarham Norzita, ia ngeri dan mendukacitakan.

Baca blog Mazidul

Sunday, October 20, 2013

SEKS ATAS PENTAS


Bila Miley Cyrus kembali ke pentas dan cuba meninggalkan imej Hannah Montana,dunia kembali beralih kepadanya. Persembahannya dalam VMA bersama Robin Thicke jadi bualan. Saya tidak menonton di TV tapi apabila kecoh sangat di media, lalu saya perlu menonton videonya. Memang memualkan. Ia semacam seribu tahun kegersangan dipuaskan dalam tujuh minit persembahan itu. Dahsyat sungguh caranya. Imej-imej dia yang terjelir-jelir, kerap meletak telunjuk di bahagian sulit dan aksi menggesel punggung di hadapan Robin Thicke sangat kuat. Ia dibahaskan bukan kerana perkara itu dilarang, dulu Madonna, Britney dan Christina Aguilera pun pernah buat, Jennifer Lopez dan Pitbull dah buat, Rihanna pun pernah buat malah Janet Jackson pun pernah tunjuk buah dada. Tidak dosa buat mereka pun kerana mereka OK. Yang jadi masalahnya apabila persembahan itu di kaca TV, di hadapan penonton pelbagai umur dan di pentas anugerah berprestij.

Golongan yang menentang mengganggap aksi itu 'over the top' dan tidak sesuai termasuklah ibu Robin Thicke sendiri. Tapi ramai juga menyokong khususnya kelompok artis yang seangkatan Miley yang menganggap itu satu anjakan dalam karier Miley, ia sesuai dengan usia Miley dan tanda peralihan dari imej kanak-kanak kepada seorang wanita muda. Rihanna, Selena Gomez, Lady Gaga dan beberapa yang lain semuanya menyokong. Mereka pun sama sepemikiran pun. Ini memang cara di sana, mereka tidak menghentam, perkataan mereka baik-baik sahaja. Jadi ia memotivasi orang seperti Miley supaya jadi lebih berani dan merasa tidak bersalah. Jadi Miley pun jawab 'saya mahu cipta sejarah'. Kelaskan!

Namun saya suka pada pandangan dua artis barat khususnya Sinead O'Connor dan Annie Lennox (Eurythmics) yang beri harapan bahawa masih ada lagi 'pure' artis yang memperjuangkan seni bukannya memperdagangkan seni dalam cara yang murah. Sinead meluahkan:

“Whether we like it or not, us females in the industry are role models and as such we have to be extremely careful what messages we send to other women. The message you keep sending is that it’s somehow cool to be prostituted.. it’s so not cool Miley.. it’s dangerous. Women are to be valued for so much more than their sexuality. We aren’t merely objects of desire. I would be encouraging you to send healthier messages to your peers.. that they and you are worth more than what is currently going on in your career. Kindly fire any motherf—er who hasn’t expressed alarm, because they don’t care about you.”

Dan Annie Lennox kata:

“It’s depressing to see how these performers are so eager to push this new level of low. Their assumption seems to be that misogyny—utilised and displayed through oneself is totally fine, as long as you are the one creating it. As if it’s all justified by how many millions of dollars and U tube [sic] hits you get from behaving like pimp and prostitute at the same time. It’s a glorified and monetized form of self harm.”

There's a big difference between a 7-year-old watching influential people doing things that are pornographic—there's a difference between what's pornographic and what's entertainment—I don't think there's one person not saying that, with this barrage, how do you stop your kids from being exposed to it? I'm sure I talk for milions of parents. I'm all for freedom of expression; I'm all for boundary pushing..." 

Kita mungkin anggap budaya Miley ini tidak akan berlaku di dalam industri kita. Itu budaya barat yang sudah terbuka dan bebas. Pemikiran dan cara hidup berbeza. Tapi perlu kita khuatiri hal ini kerana dunia hari ini mengizinkan pengaruh budaya sebegini berkembang. Pengaruh media sosial dan dunia tanpa sempadan akan mewujudkan dunia hanya ada satu budaya.  Siapa yang lebih kuat maka ia akan menguasai. Kita jangan anggap bangsa kita cukup kuat asas budayanya. Budaya boleh berubah daripada segi bentuk dan penerimaannya. Cuba tengok iklan di Tv kita atau pakaian artis di pentas. Siapa yang memantau sebenarnya? Macam dah tidak ada panduan dah.

Di Indonesia, artis sepopular Agnes sudah
tampil begini dan dianggap biasa. Di Malaysia
sopan sikit kerana artis akan pakain stokin nipis
walaupun boleh nampak kulitnya.
Dalam hal ini saya kira kita perlu selalu menegur, jangan fikir "ah! biarlah itu hak mereka". Dalam hal hak peribadi memang satu hal yang lain tetapi jika ia membabitkan pengaruh pada masyarakat kita semua berperanan. Ramai yang lebih mementingkan hak daripada bertanggungjawab pada perkara yang mereka lakukan, sama ada memberi pendapat, berkarya ataupun bertindak depan awam. Jadi jika ia tidak bagus sepatutnya kita tolak dan bersuara. Ingat pada pepatah 'alah bisa tegal biasa' dan fahamkan maksudnya. Jadi dalam soal budaya tak bagus, kita jangan biasa-biasakan.

Friday, October 18, 2013

MAIN DABUS TIKAM DIRI

Ini dabus di Indonesia. Lihat pemain
mencucuk dadanya. Ini sudah di tahap
Lipa
Kali ini saya mahu bercerita serba sedikit tentang permainan dabus. Saya kira anda semua pernah dengar tentang kesenian ini. Hari ini orang lebih mengenalinya sebagai tarian dabus walhal dabus adalah sebuah kesenian bersifat spiritual pada asalnya. Namun zaman bergilir, orang sekarang sudah enggan menonton yang mistik dan spiritual, mereka berkehendakkan hiburan sahaja. Apatah lagi anak-anak muda yang saya percaya langsung tidak pernah mendengar dan melihat dabus.

Dabus di dalam Kamus Dewan membawa maksud permainan atau pertunjukan kekebalan dengan mencuba melukai diri atau dengan lebih mudah dabus ialah satu permainan kekebalan. Daripada istilah itu, tarian Dabus adalah sebuah persembahan yang memiliki ragam dan rentak tertentu dengan aksi-aksi yang menguji kekebalan si penari. Penggunaan alat yang dinamakan sebagai ‘anak dabus’ adalah satu kemestian di dalam persembahan. Anak dabus adalah sejenis alat tajam yang runcing di hujungnya manakala bahagian atasnya disebut telinga yang dihiasi dengan cincin. Cincin itu bertujuan untuk menghasilkan bunyi gemerincing apabila menari. Anak dabus mestilah dibuat menggunakan besi. Pendek kata tarian Dabus tidak lengkap tanpa menggunakan anak dabus.

 Asalnya permainan dabus menguji lebih daripada sekadar mencucuk anak dabus tetap menggunakan beberapa senjata yang lain seperti pedang, buluh panjang, keris, pisau belati, batu giling dan sebagainya.  Penggunaan alat-alat tersebut adalah dengan satu tujuan iaitu menguji kekebalan si pemain dabus. Permainan dabus yang menggunakan pelbagai senjata masih lagi dipersembahkan di Aceh dan beberapa tempat di Sumatera. Di Malaysia, khususnya Perak hanya menggunakan anak dabus untuk tujuan persembahan. Hal ini mungkin mengambil-kira, dabus bukan lagi sebuah permainan tetapi lebih kepada sebuah persembahan kesenian. Jika dahulunya, permainan dabus dijayakan oleh pemain lelaki memandangkan ia dipersembahkan oleh anak-anak muda yang telah dilatih dalah ilmu persilatan. Pada hari ini, dabus sebagai sebuah persembahan tarian telah dipersembahkan secara berpasangan atau oleh penari wanita sahaja. Ianya lebih kepada tujuan persembahan tanpa melibatkan pantang larang dan hal-hal bersifat spiritual.
 
anak dabus, tajam di hujungnya
Di dalam persembahan dabus, ada beberapa peringkat  bermula dengan pulih gelanggang, nasyid dabus hinggalah ke peringkat penutup dan pemulihan. Tahap yang paling menarik dalam persembahan dabus adalah Lupa. Bunyi macam tidak ingat saja tapi sebenarnya tahap ini sudah berlaku transisi dari alam reality kepada alam mistik. Bukan pada penonton tetapi pemainnya.

Peringkat ini diistilah sebagai peringkat di mana para pemain telah dikuasai oleh semangat lain atau disebut juga sebagai ‘naik sheikh’. Status lupa dalam tarian dabus bukanlah sama seperti ‘naik sheikh’ dalam permainan kuda kepang. Dalam permainan dabus, pemain dikuasai oleh semangat ekoran daripada penghayatan pada zikir dan nyanyian berzanji serta paluan rebana apatah lagi pemain berada dalam keadaan bersih diri . Pemain dabus berada dalam keadaan separuh sedar di mana pergerakan mereka masih terkawal dan berpandu pada lagu dabus. Berbeza dengan kuda kepang, apabila naik sheikh para pemainnya akan bertindak agresif dan di luar kawalan seakan kuda sembrani.

pelajar ASWARA menarikan
tarian dabus. Acah-acah aja tu

Semasa pemain dabus dalam peringkat lupa ini, keaktifannya meningkat. Pada peringkat ini jugalah muzik dan lagu dabus berada di kemuncak di mana permainannya lebih dinamik dan rancak. Pemain akan menari mengikut rentak tetapi ia mungkin melompat dan berpusing-pusing selari dengan rentak yang dipalu. Peranan khalifah sangat penting di peringkat ini di dalam memastikan pemain masih dalam kawalan. Khalifah akan menyapu air penawar sebelum ujian kekebalan dilakukan dan mengatur pemain agar kelupaan mereka terkawal. Khalifah akan mengatur ujian kekebalan dengan aksi mencacah anak dabus di tangan. Ada juga yang beraksi dengan pedang dan batu yang berat. Di peringkat inilah tahap kekebalan dan kepahlawan pemain benar-benar teruji.

Lupa atau pun naik sheikh ini bukanlah sesuatu yang asing dalam kesenian Islam, peringkat ini berlaku apabila si pelaku berada di dalam penumpuan dan penghayatan yang tinggi kepada sesuatu yang dilakukan. Hal ini diulas oleh Isma’il R.al-Faruqi dan Lois Lamya al-Faruqi dalam bukunya Atlas Budaya Islam terdapat beberapa istilah di dalam Islam khususnya dalam ilmu sufi yang mendorong manusia  bersekutu dengan dunia luar yakni tidak sedarkan diri. Isma’il dan Lois menyatakan Sama’ (mendengar Al-Quran atau bacaan sembahyang atau doa khas ahli sufi), ghina (bacaan puisi sufi dan sastera lain dengan sepenuh hati), musiqa dan raqs (bermain, mendengar atau menari dengan muzik yang indah) boleh membawa manusia menuju ke arah tarab (kegembiraan, keseronokan yang mendalam melalui pendengaran), nashwah (tunggangan emosi) dan ghaybah (laluan ke dunia luar dan persekutuan dengan hakikat transenden).

Jadi, permainan dabus yang menggunakan puisi-puisi Arab (zanji) dan pantun Melayu yang memuji Allah dan Rasul dilagukan dengan paluan rebana secara berulang-ulang dihayati dan didalami oleh si pemain dabus sehingga membawa kepada keseronokan dan menggamit mereka kepada suatu alam di luar realiti.


Wednesday, October 16, 2013

MEK MUNAH KEKASIH MAT KILAU

Ini wajah Mek Munah dari dekat, wanita yang pernah memendam perasaan terhadap Mat Kilau.
Cinta tidak kesampaian pabila Mat Kilau hilang selama 70 tahun. Kata-kata Mat Kilau saat bersua rapat dengan mek Munah membuktikan bahawa antara mereka ada hasrat tak kesampaian. ""Apa boleh buat Mek, tidak ada jodoh kita, mengaku adek-beradeklah kita dunia akhirat..."

Mat Kelantan atau dikenali juga sebagai Mat Saman lebih tua dari Mat Kilau. Usianya ketika itu sudah mencecah
150 tahun dan telah cacat penglihatan. Semasa mahu mengingatkan Mat Kilau bahawa beliau
adalah Mat Kelantan, beliau mengingatkan Mat Kilau akan perjanjian di Ulu Tembeling Terengganu.

Pak Sako sedang berbisik sesuatu kepada Mat Kelantan.  Ada soalan
yang lucu tapi cukup penting oleh Mat kelantan kepada Pak Sako "Kito ni dah merdeka ko?"
lalu di iyakan oleh Pak Sako. 
Perjuangan mereka berbeza dengan perjuangan hari ini. Ada berpandangan, beliau berjuang untuk individu iaitu golongan Istana dan tidak berjuang untuk bangsa Melayu. Namun hal ini berbeza, zaman menuntut perjuangan berbeza. Mat Kilau dan rakan-rakan yang lain berjuang mempertahankan kedaulatan Raja kerana Raja itu simbol bangsa dan kedaulatan Melayu. Istilah 'kerja raja' dijunjung tinggi oleh orang-orang Melayu dahulu, apabila diangkat sebagai panglima/pahlawan naungan istana, itu adalah darjah tinggi seorang rakyat. Hal mempertahankan Raja di zaman sebelum British adalah sangat berbeza dengan zaman Tunku atau Dato Onn atau Ibrahim Yaacob atau Samsiah Fakeh menentang British. Mat Kilau, Tok Janggut, Dato Bahaman, Abdul Rahman Limbong dan beberapa lagi adalah kelompok pejuang yang berbeza dan besar sekali kepada bangsa Melayu.

KESAH KASIH MAT KILAU DAN MEK MUNAH

dari kiri Mek Munah, Mat Kilau, Mat Kelantan dan Raja Ibrahim Tan Kechik
Jangan kata saya mengarut bila tajuk entri kali ini begitu. Tapi maklumat ini saya peroleh waktu belek-belek koleksi majalah lama pak mertua. Al-maklumlah bosan menunggu hari raya haji. Jadi saya pun beleklah jilid MASTIKa tahun 1970. Helai ke helai sampailah pada Mastika keluaran April. Mata saya tertumpu pada tajuk artikel tulisan Ishak Hj. Muhammad. Dalam hati cakap, bukan calang-calang orang yang menulis, ini Pak Sako. Tokoh yang saya kagumi dan bukan cerita yang merapu. Tajuk artikel itu ialah " Kesah Kasih Sayang Mat Kilau Dengan Mek Munah".

Sebenarnya rencana ini adalah salah satu rencana tulisan Pak Sako mengenai Mat Kilau selepas Mat Kilau isytiharkan dirinya Mat Kilau pada Disember 1969. Banyak yang menarik dalam catatan-catatan itu. Tapi kisah cinta ini saya tuliskan kerana jarang sekali kita dengar kisah cinta Mat Kilau.

Percintaan yang tidak menjadi ini terpisah lebih tujuh puluh tahun. Usia Mek Munah sewaktu bertemu semula Mat Kilau sudah menceceah 90 tahun dan Mat Kilau hampir 122 tahun. Detik pertemuan semula Mek Munah dengan Mat Kilau diatur di Balai Pertanian, Paya Besar, Gambang, Kuantan Pahang dan turut dihadiri oleh Mat Kelantan iaitu seorang pahlawan Kelantan dan sahabat Mat Kilau di zaman menentang British. Waktu kali pertama Mek Munah di bawa dekat Mat Kilau, terpancar daripada mulut Mek Munah ialah "Oh, Allah...Abang mat chomel lagi...!". Dan disambut oleh Mat Kilau yang sudah berlinang air mata "Apa boleh buat Mek, tidak ada jodoh kita, mengaku adek-beradeklah kita dunia akhirat..." Pak Sako menceritakan bahawa ketika itu pipi Mek Munah basah disirami air mata dedar, yang dipancarkan oleh arsa gembira, pilu, sedih dan hiba. Saat itu juga Mek Munah seolah-olah mahu mendakap dan mencium kekasih pertamanya itu.

Mek Munah yang dibawa oleh anak perempuannya dari Pasir Niring,Kuala Berang, Terengganu turut bercerita yang Mat Kilau adalah anak angkat kepada ayah dan maknya. Mat Kilau tinggal lama di rumahnya dan menjaga ayahnya yang sedang sakit. Waktu itu Mek Munah berusia 14 tahun dan Mat Kilau sudah mencecah 30an. Mek Munah yang digelar Tok Renek kerana tubuhnya yang kecil molek. Bukan sahaja kecil malah dulu-dulu kulitnya putih seleput, berambut panjang lebat dan ikal mayang. Menurut Pak Sako, dalam renungannya dia boleh merasakan bahawa Mek Munah semasa mudanya seorang yang cukup cantik dan chandi (saya kurang pasti perumpamaan ini) sebagaimana terucap dalam lirik lagu yang memuji kecantikan gadis desa seperti lagu "Melati Di Tapal Batas".

Pak Sako mengorek sikit-sikit dari Mek Munah mengenai kisah cintanya. Mek Munah yang malu-malu bercerita sebagaimana dicatat oleh Pak Sako " Mat Kilau pada masa itu sudah berumor lebih 30 tahun, seorang muda yyang sangat kacak, lawa, hebat, hidungnya mancung, kulitnya putih kemerah-merahan, tinggi lampai dan banyak kepandaiannya. Dia pandai mengaji, pandai berlagu, pandai berpantun dan bersyair. Dia juga pandai bergayong, bermain gasing. Peramah orangnya, baik budi bahasa dan perangainya, lepas lakunya." Dari gambaran itu ia seperti gambaran seorang hero dalam filem Melayu klasik. Seperti Nordin Ahmad dalam Gurindam Jiwa atau P.Ramlee dalam Hang Tuah. Jika benar apa diceritakan Mek Munah maka betullah seoraang anak muda perlu diperlengkapkan dengan segala macam kepandaian termasuklah bijak dalam berpantun dan bersyair, malah punya pekerti yang tinggi.

Dalam cerita Mek Munah lagi yang saya anggap sangat klasik dan penuh romantis apabila dia disembunyikan oleh Mat Kilau. Menurut ceritanya

" Pada suatu hari ada orang-orang mari nak keleh ambo...."
"Abang Mat bawa ambo lari dalam sawah padi " sambungnya dalam senyuman manis tulis pak sako.
"Padi sudah tinggi pada masa itu. Orang tak dapat keleh ambo dengan Abang Mat"
Pak Sako tanya "Tok Wan dudok dekat-dekatlah dengan Tok Aki Mat Kilau dalam padi itu?"
"Iyolah" jawab Mek Munah tegas. Kemudian dia menutup mulutnya dengan tapak tangan kanannya.

Pak sako bertanya "Masa itu Tok wan pakai bunga apa pada sanggul Tok Wan?" "Tok Wan pakai bunga antui", jawabnya. "Bunga itu makin lama dipakai makin sedap baunya".

Tambah Mek Munah lagi "Abang Mat tu tak mau makan minum di rumah orang lain".

Pak Sako pun menulis dengan imaginasinya "Dalam fikiran saya terbayang gambaran Mek Munah duduk bersandar pada bahu Mat Kilau, menyondol dan menggesel2 penuh manja, ingin didakap dan dikuchupi oleh kekasehnya, oleh Abang Mat Kilau yang muda lela, yang kachak dan hebat, yang gagah berani, yang mempunyai pelbagai kepandaian, beraneka daya penarek, dan disayangi oleh ibu bapa serta sanak saudara, orang ramai di kampongnya yang indah dan aman damai".

Monday, October 14, 2013

RAYA HAJI DI KELANTAN TIDAK MERIAH!

Klass!!!! Tuanku sendiri yang sembelih
Sejak lebih 20 tahun menetap di Kuala Lumpur, bila tiba sahaja musim raya haji, statement yang selalu keluar oleh orang luar Kelantan ialah "...tapi di Kelantan, Raya Haji lagi meriah dari Raya Puasa." Bila tiap kali keluar statement itu, saya selalunya akan bagi satu jawapan yang agak political yang berbunyi "... meriahlah tapi raya puasa pun meriah cuma raya haji banyak rumah buat kenduri". Cuma soalan yang bermain dalam kepala saya, siapakah yang bagi idea pada orang yang bagi statement itu? Adakah dia pernah berada di Kelantan atau dia sudah lakukan survey di kalangan orang Kelantan dan mereka mengiyakan pernyataan itu?

Saya lahir dan dibesarkan di Pasir Mas, sebelum berkahwin memang setiap tahun saya beraya Haji di kampung. Saya pun tidak ada idea untuk berkata raya haji lagi meriah. Kenapa? Sebab memang cara dan semangat sambutannya berbeza sekali dengan raya puasa. Jika dulu masa kecik, raya puasa sangat dinanti dengan baju raya, kasut raya dan kuih rayanya. Setiap rumah macam tidak sabar mahu menyambutnya. Apatah lagi kami yang budak-budak oleh sebab teruja mahu beraya, mak bapak terpaksa sorokkan baju baru dek kerana setiap hari mahu tengok dan tunjukkan pada kawan. Berbeza dengan Raya Haji, seingat saya baju raya untuk raya haji adalah baju raya puasa. Tiada yang baru.

Mek saya tauke ketupat. Musim raya puasa dia takkan menang tangan membuat tempahan. Malah adakalanya tertinggal sembahyang sunat kerana mahu siapkan tempahan. Tapi raya haji tempahannya tidaklah sebanyak raya puasa. Begitulah juga bila kami berkunjung ke rumah jiran, hidangan di meja tiadalah biskut raya yang bermacam tapi sekadar ketupat palas atau nasi dagang ataupun bihun goreng. Tidak beria-ia macam hari raya puasa. Biasanya Raya haji cukup dua hari saja. Kunjung mengunjung kurang berlaku tapi lebih kepada menghadiri kenduri. Duit raya jarang diberi berbanding raya aidilfitri.

Jadi di mana meriahnya? Mungkin statement itu dibuat apabila perbandingan dibuat antara cara orang kelantan dengan negeri-negeri di Pantai Barat. Kalau perbandingan begitu, saya setujulah yang di Kelantan lagi meriah. Kenapa meriah? Jika di KL atau negeri pantai barat, biasanya korban dilakukan di masjid atau surau dan diagihkan kepada orang ramai. Jadi urusan pengagihan daging korban itu selesai di masjid bukannya di rumah. Kecualilah ada kenduri aqiqah. Selepas acara korban, ia seolah tamat di situ sambutan aidiladha. Tapi di Kelantan, korban banyak dilakukan secara persendirian iaitu korban dianjurkan oleh individu bukan melalui masjid. Banyak rumah akan buat kenduri sama ada aqiqah atau kenduri untuk bersedekah pada Raya kedua. Jadi raya haji masih berlangsung pada hari kedua dan ketiga bergantung kepada jamuan. Dalam satu kampung bukan satu dua rumah yang buat kenduri, banyak sekali lalu suasana kunjung mengunjung inilah yang bangkit kemeriahannya.

Macam-macam jenis masakan disediakan berasaskan daging - sup tulang,sup perut, daging goreng, dalca, gulai darat, gulai buku besar dan macam-macam lagi. Lauk-lauk itu di makan bersama nasi dan dihidang bersama masakan lain seperti agar-agar dan ayam. memang tidak saya nafikan, kami boleh mabuk daging sebab makan daging berlebihan dalam dua tiga hari itu.

Tambah meriah lagi, anak-anak Kelantan memang akan pulang beraya walaupun cutinya hanya dua hari. Jadi penuhlah bandar Pasir Mas dan bandar-bandar lain di Kelantan. Ini tambah lagi meriah berbanding negeri lain. Nilai kekeluargaan masih tinggi dan semangat beraya haji itu masih kuat di Kelantan berbanding di sebelah Pantai Barat. Di mana pengalaman saya masa di awal menetap di sebelah KL mendukacitakan. Sangat lesu dan muram. Tiada inisiatif untuk memeriahkannya.

Saturday, October 12, 2013

NIKAH AERIL DAN WAWA HARAM?


Kecohlah petang tadi, dua pelakon muda buat Press Conference dan mengaku dah kahwin. Dalam mengaku itu berbelit juga penjelasannya. Bukan berbelit apa cuma jadi tanda tanya sebab ada dua perkara yang saya terkesan iaitu  pertama, Wawa takut David Teo marah sebab bercinta dan kahwin maka berahsialah mereka dan kedua kata mereka, mereka kahwin dua kali. Sebab yang kali pertama sorok-sorok dan kedua betul-betul! Dua kali? Kenapa mesti dua kali? Kalau dah sah kali pertama kenapa kena kali kedua? Selang setahun pulak tu. Apa kes ni? Dua hujah yang dijual oleh mereka ini tidak mudah dibeli oleh yang mendengar. Lalu pembohongan mereka berdua ini jadi berjela-jela sehingga terpaksa mereka 'bertelanjang' pada petang ini. 

Saya pun tidaklah arif dalam soal nikah kahwin ni. Apatah lagi nak menyampuk soal hangat artis-artis muda. Tapi mari kita dengar apa kata Ustaz Azhar Idrus tentang hukum nikah dua kali.


ada dua perkara utama yang diulas oleh ustaz:

a) Kalau tujuan untuk elak mudarat ia jadi harus
b) Kalau saja tanpa tujuan yang kukuh dianggap mempermain ibadah maka ia jatuh haram

Jadi dalam kes dua pelakon muda ini, apa hukumnya? Hanya Allah yang tahu. Kita bersangka baik tapi manusia hari ini tetap kritis. Membuat bermacam andaian. Kalau mahu digunakan pepatah lama 'bangkai kalau ditutup lama-lama berbau juga' macam tidak kena. Ada seorang reporter guna peribahasa 'biar pecah diperut jangan pecah di mulut... tapi perut dah pecah dulu' kata reporter itu (minta izin ya puan reporter). betul juga tu.


Kenapa berulang-ulang cerita macam ini dalam dunia hiburan. Apakah ini sudah jadi trend? Sudahlah dianggap dunia penuh main-main, bila beberapa kali artis berbohong menafi gossip dan akhirnya ia benar, maka apa pandangan umum? 

Thursday, October 10, 2013

SARAPAN RM6000: KAK YAH TAK BODOH!


Kisah caj sarapan ini jadi hangat sebab ia berlaku di Kelantan yang memang popular sebagai destinasi aneka macam makanan dengan hidangan yang membuka selera, buka itu sahaja harganya pun murah. Jadi bila berita ini tersebar, terkejut lah orang ramai. Apatah lagi saya anak Kelantan ini. Nak marah pun ada sebab ia mencalar imej baik Kelantan. Marah jugalah pada kedai itu. Kisah ini macam kisah nasi dagang kepala ikan tongkol RM45 dulu. Kecoh satu Malaya. 

Perhatian ini telah menguntungkan pihak pelapor kerana dianggap mangsa cekik darah tuan kedai. Habis sumpah seranah, caci, kutukan dilontar pada kedai itu. Maka diberitakan pada hari-hari selepas tersebarnya berita itu, perniagaan Selera Daun Pisang menurun. Agaknya kerana merasa tertindas dan dianiaya oleh si pelapor lalu tuan kedai mula bersuara. Klik video di bawah ni;



Saya yang menonton video ni jadi berbaur perasaan. Sebelum ini rasa marah kini berubah. Inilah Melayu! Itu konklusi saya. Melayu tidak akan mengangkat Melayu. Menjatuhkan sesama mereka. Syabas buat kakak kita ini yang dengan berani bersuara. Kak Yah dengan suara yang nyaring itu menceritakan secara terperinci, bagus Kak Yah, cara Kak Yah bercerita menggunakan bahasa yang kolokial satu persatu dengan selang seli memperbaiki fakta, meyakinkan saya bahawa ada pihak cuba sabotaj kedai Kak Yah. Daripada penjelasan Kak Yah, ada beberapa yang menarik:

A) Nama Dato' Mukriz disabit
B) Makan disedia untuk 200 orang tetapi dilapor untuk 50 orang 
C) Bil dibayar RM5,500 tetapi diisytihar RM6,000 walaupun Kak Yah cuba beri bil RM5,500
D) Kak Yah ulang sebut apa yang disebut oleh orang yang order itu "Tak pa harga Kak Yah buat, kita bayar".
E) Kata Kak Yah "Habis lauk ayam, ikan, serati, itik tinggal jeluk sahaja ...habis yang saya sedia untuk 600 orang" Siap ada yang bawa balik bungkus.
F)Bukan satu lauk sahaja yang dicaj tetapi semua jenis lauk di kedai, kuih muih dan pelbagai jenis minuman.
G) Kak Yah tidak boleh terima harga RM60 untuk harga makanan bagi satu kepala di kedainya.
H) Kata Kak Yah " saya ni malu...malu yang utama" "saya jadi trauma" "saya jadi lembik" "saya jadi pengsan"
I) KPDNKK segera menyiasat. Bagus! Siapa pula nak menyiasat si pelapor itu?

Dalam kes ini, saya anggap Kak Yah dan Abang Din adalah orang kecil yang cuba dianiaya. kedai Kak Yah bukan Secret Recipe atau Pelita Nasi kandar atau mana-mana restoran rangkaian yang tersohor. Ia hanya satu kedai kecil. Agaknya si pelapor berani kerana merasakan Kak Yah orang kecil dan tidak berani bersuara. Tapi itulah orang kita, sudahlah masuk ke kedai macam boss, guna nama orang bergelar, bagi arahan macam dunia dia punya, lepas itu putar belit kebenaran atas niat mahu menjatuhkan orang. Ini satu lagi penyakit hari ini yang lebih kurang kes bini Matyo, fikir dia betul.

Bebarapa perkara yang saya mahu tanya:

A) Apa tanggung jawab akhbar Sinar Harian yang buat laporan tanpa menyiasat kedua belah pihak?
B) Siapa yang mahu tanggung kos emosi Kak Yah?
C) Kenapa si pelapor ambil bil RM6000 sedangkan  harga caj RM5,500. jadi RM500 tu ke mana?
D) Siapa sebenarnya si pelapor itu? Staf kerajaankah? Agen kempen Mukriz kah? UMNO lah ni
E) Apa hajat Dato Mukriz ke Kelantan?

Balik Kelantan confirm pergi cari Kedai Selera Daun Pisang, Pengkalan Chepa. Saya seru rakyat Kelantan pakat pulih semangat dan emosi Kak Yah. Pakat cari kedai Kak Yah.

Thursday, October 3, 2013

MAKYUNG TAK DAYUS


Agak terlewat saya menulis mengenai persembahan Makyung di Dewan Filharmonik Petronas (DFP) ini. Persembahan yang telah pun berlangsung pada 20 September 2013 sahaja sempena DFP Seni Festival. Istimewanya persembahan ini kerana ia dijayakan oleh Kumpulan Makyung Kijang Mas dari Jabatan Kebudayaan Kesenian Negeri Kelantan di bawah bimbingan Puan Rohani (Isteri Allahyarham Saari Abdullah yang merupakan dari kumpulan Sri Temenggung). Buat pertama kali makyung dipentaskan selepas Badan Kesenian Petronas dibubarkan.

Oleh kerana persembahan makyung Raja Besar Ho Gading ini hanya berlangsung satu malam sahaja, maka ramai yang tidak mahu lepaskan peluang. Saya tentulah tidak mahu ketinggalan memandangkan sahabat saya, Rosnan Abd Rahman yang beraksi sebagai Pakyung. Rosnan yang sangat aktif di pentas kebelakangan ini berjaya mempopularkan kesenian ini, malah tidak dinafikan Rosnan telah berjaya menghimpun kelompok muda meminati makyung. Dewasa ini, Rosnan muncul sebagai pakyung lelaki tersohor.

Memasuki dewan persembahan, saya bersama rakan sekolah lama, pemilik blog Lady Windsor  berada di barisan belakang yang saya kira cukup untuk mendapat pemandangan yang baik. Di pentas tersergam pintu gerbang ukiran Melayu dengan sedikit 'emphasized' dari segi corak ukirannya. Ia nampak gah walaupun tidak mewakili mana-mana kerajaan Melayu. Dua kain panjang di kiri kanan gerbang itu direntang dan disangkutkan pada dua tiang berukir Pohon Beringin. Ada anak tangga di antara tiang gerbang dan di tepi kiri kanan tangga ada hisan pokok beringin. Simboliknya? Saya tidak tahu.Tapi saya kira ini dosa KBN yang memperkenalkan pohon beringin dalam persembahan repetoire tariannya pada tahun 1998 dan selepas itu merebak menjadi props sambutan dan hiasan pentas sehingga ramai menggunakan pohon beringin atas tujuan untuk mencantikkan bukan punya fungsi khusus.

Para pemuzik berada di satu aras lebih tinggi dari arena lakonan. Namun yang sedikit ralat, pemuzik berada di belakang pintu gerbang. Secara tradisi dan sepatutnya dalam mana-mana persembahan makyung, ensembel muzik adalah penggerak utama persembahan. Mereka juga jadi sebahagian kekaguman persembahan, kinestetik yang terlangsung sepanjang persembahan menjadi sebahagian tarikan. Apatah lagi antara ciri muzik dalam makyung ialah spontan. Jadi bila diletakkan di belakang gerbang dan suram cahayanya, saya anggap ensembel muzik hanyalah kumpulan pengiring.

Makyung bermula dengan persembahan Menghadap Rebab. Kali ini Menghadap Rebab tidak bermula dengan intro raja berkisah tapi terus dengan 'Bong Wei'. Mungkin mahu dipendekkan tempohnya tapi secara peribadi sya kurang syok sebab intro itu yang buat meremang bulu roma. Dari Menghadap Rebab hingga Pecah Cerita mengambil masa yang terlalu panjang, kami penonton yang faham bergelak ketawa dengan telatah dua peran yang bermain lawak. Tapi bagi penonton luar negara sudah beberapa kali berkalih duduk dan mengeluh. Bahasa tubuh mereka seperti kurang selesa dan tidak puas hati. Sampailah mereka bangun dan meninggalkan panggung sebelum cerita bermula. Ini sebenarnya masalah dalam persembahan makyung dewasa ini, ramai peran beraksi melampaui batas sehingga mencuri masa yang panjang. Ia merugikan kerana dialog-dialog mereka tidak membawa cerita. Sebagai sebuah persembahan di pentas kontemporari, pengarah harus mengawal aksi supaya ia tidak membazir. Makyung sebuah drama ia bukan lawak jenaka. Segmen panggil Peran sehingga Peran mengadap Raja bukan segmen lawak yang perlu dipanjang-panjangkan. kecualilah kalau makyung ini dipersembahkan tiga malam bersambung.

Namun begitu, tidaklah saya nafikan kedua-dua Peran pada malam itu baik lakonan mereka tapi hadkan lawak yang tidak perlu, pilih satu atau dua lawak dan kembali kepada cerita. Itu lebih baik. Pengulangan lawak dalam segmen panggil Peran bukan lagi kejutan dan jadi malang kalau ia jatuh muak. Jadi harus ada buah lawak yang baru, padat dan tidak berjela-jela. Peran harus merancang tidak boleh syok bila terima reaksi dari penonton. 



Kisah Raja Besar Ho Gading ini boleh jadi baik tapi malam itu hambar sekali. Kisah dengki khianat antara saudara boleh menjadi isu yang baik dalam masyarakat hari ini. Tetapi saya kira pengarah tidak menjual tema dalam cerita ini. Ia sekadar menonjolkan magik makyung sahaja. Sayangnya kisah perebutan kuasa antara adik-beradik menjadi sekadar plot kecil. Konflik berlaku apabila Raja Besar menilik mencari siapakah bakal menggantikan baginda. Hasil tilik bomoh raja, Si Bongsu adalah pengganti terbaik. Lalu menimbulkan kemarahan putera sulung dan menghasut adik-beradik yang lain untuk membunuh si bongsu. Rancangan membunuh putera bongsu dibuat dengan teliti tetapi kesilapannya, 6 beradik itu mencampak si bongsu ke dalam perigi. Mereka menganggap Bongsu mati di dalam telaga itu. Tuah nasib Bongsu, dia selamat dek seketul batu dan diselamatkan oleh seorang fakir dan anaknya yang kurang akal. Keramat yang ada pada Bongsu telah menukarkan kehidupan si fakir menjadi kaya. Sehingga muncul sebagai kuasa kecil di pinggir negeri Ho Gading. Kematian Bongsu diratapi isteri Raja Besar. Konflik kedua yang besar adalah apabila pertemuan Bongsu dengan Raja Besar Ho Gading tetapi kesannya tidak diserlahkan.

Pengarah Raja Besar Ho Gading gagal menggarap dengan teliti dan tidak jumpa titik tumpuan. Pengarah gagal menemui hal-hal besar di dalam cerita ini. Lebih dukacita apabila adanya propset dalam persembahan. Propset telaga saya anggap membazir. Kekaguman dalam makyung adalah improvisasi. DFP bukanlah pentas yang baik untuk teater dan sepatutnya pengarah menggunakan kekurangan itu untuk menunjukkan keistimewaan makyung dalam sisi tradisi. Buat apa ada perigi, ia patut dibuat dalam koreografi ataupun improvisasi. Tetapi ini bukanlah pertama kali berlaku, ramai pengarah makyung gagal menterjemah makyung dalam sifat tradisinya. Ramai yang gagal kerana menjadikan makyung sama seperti teater lain yang mewah dengan set dan propnya dan lebih malang lagi ada yang keliru antara cara lakonan makyung dengan bangsawan. 

Walau bagaimanapun, kumpulan makyung Kijang Mas telah mempersembahkan sebuah persembahan pada tahap yang baik, ia sudah memiliki sifat profesional dan standard yang memuaskan. Kualiti kostum dan tarian cukup baik. Muzik dan nyanyian saya anggap penyelamat persembahan. Tetapi lakonan masih dalam lingkungan amatur, untuk muncul sebagai kumpulan makyung profesional tiga elemen utama lakon-tari-muzik harus terbaik. Nyatanya lakonan khususnya enam beradik sangat amatur lakonan mereka. Kemunculan Rosnan adalah penyeri tetapi sampai bila Kijang Mas nak bergerak dengan Rosnan. Kena ingat Rosnan tidak mewakili kumpulan, dulu beliau bersama Istana Budaya dan apabila beliau tinggalkan kumpulan istana Budaya, apa jadi dengan kumpulan tersebut? Baca link ini. Jadi kumpulan Kijang Mas perlu mencari dan melatih pemainnya agar muncul seorang pakyung dalam kalangan mereka.

Baiklah itu saja entri saja kali ini. Jangan marah atau kecil hati dengan tulisan ini. Ini semua untuk pelestraian makyung.

Wednesday, October 2, 2013

MATI MAKAN KENDURI


Al-Fatihah buat empat orang mangsa yang maut kerana makan kenduri. Kesian sungguh bila mendengarkan kejadian kenduri ini. Niat tetamu bertandang dan niat tuan rumah adalah baik tapi berakhir dengan tragedi. Dalam berita kata 60 orang masuk hospital yang mengalami cirit birit teruk dan dihidrasi. Kejadian yang dikatakan berpunca dari Ayam masak merah dari rumah pengantin di Kampung Huma, Tanjung Dawai, Merbok Kedah. Kata tuan rumahnya Encik Yusuf Ahmad, beliau menghidangkan beberapa jenis lauk kenduri iaitu ayam masak merah, gulai ikan talang, kerabu pucuk paku dan sambal ikan bilis. Semua itu di masak secara gotong royong. Siapa sangka menu yang menyelerakan itu boleh mengundang maut.

Bukan sekali dua kita mendengar kisah orang pergi kenduri balik cirit-birit malah ia sudah jadi biasa dan kemudiannya jadi bahan gelak ketawa. Tapi makan kenduri bawa kematian bukan selalu kita dengar. Ia sangat jarang. Bila kejadian seperti ini, kita mula cuak nak makan kenduri lauk gotong royong. Kerana memikirkan kebersihannya. Tapi lauk katering pun belum tentu bersihnya. Makan lauk gotong royong memang sedap, malah waktu kendurilah, jiran sekampung bekerjasama. Ia memang aktiviti terbaik dalam memupuk semangat kejiranan.  Tapi bila kejadian macam ini berlaku, tentulah ada yang cuak dan takut.

Bagi saya, dalam menjamu tetamu, di samping menu yang sedap perkara yang perlu diutamakan oleh tuan majlis adalah soal kebersihan. Kebersihan bukan sahaja soal memastikan cara memasak dan menyediakan makanan, hal itu  memang perlu bersih tetapi kesedaran tuan majlis di dalam memastikan bahan masakan mestilah segar. Segar dalam ertikata sesuai dan elok untuk dihidang. Memang kenduri makan belanja tinggi, tapi apalah erti kenduri kalau penamatnya bencana. Seumur hidup orang bercerita. Dalam Malaysia Hari Ini pagi tadi ada menyebut yang lauk ayam masak merah itu berbau. Maksudnya ayam tidak segar yang dihidangkan. Ayam yang sudah tamat tempoh agaknya. Menurut doktor yang dihubungi, daging ayam yang busuk itu boleh menghasilkan virus bahaya Salmonella yang mendatangkan ancaman kepada sistem ketahanan badan. Ia juga yang membawa kepada food poisoning.

Jadi kita bila pergi kenduri, kalau jamah makanan dan rasa ada tak kena, jangan makan dan jangan bising tetapi cepat-cepatlah beritahu tuan majlis. Bukanlah cuba jadi 'kepochi' tapi prihatin bersama dan jaga airmika tuan majlis juga. 

Tuesday, October 1, 2013

18SX:ANU DALAM MUZIUM

telur je bang!
Kali ini saya mahu tulis hal yang sulit, hal 18sx. Sengaja saya mahu siarkan entri ini kerana saya fikir foto-foto ini adalah gambaran asas bagaimana cara barat dan timur berpersepsi. Bagaimana barat melihat kesenian itu satu yang total dan berbeza dengan timur yang menggunakan seni sebagai ekspressi yang masih bertata kesopanan. Memang diketahui zaman kuno Yunani mempercayai kewujudan Tuhan dan dewa-dewa yang menjaga alam semesta ini. Lalu mereka mengekspresikan kepercayaaan mereka mengikut andaian mereka sendiri. Dewa mana menjaga laut, menjaga matahari dan sebagainya.


Kunjungan saya ke Britisih Museum pada Julai lalu bukanlah satu kejutan kepada saya malah foto-foto yang saya ambil bukanlah gambar-gambar tak berbaju semuanya. Ada yang lain. Banyak dan bermacam-macam koleksi artifak ada di dalam muzium ini, malah satu hari tidak cukup sebenarnya untuk menjelajah ilmu pengetahuan di dalamnya.

Semasa berjalan sambil mengutip ilmu itu, fikiran saya menjalar jauh memikir betapa berbezanya cara kita dengan barat. Dan hari ini, tiada satu tempat pun di dunia ini tidak menerima pengaruh barat. Betapa barat telah menusuk dalam pemikiran dan peradaban kita dengan meluas sekali. Apatah lagi di bumi kita ini yang pernah dijajah dan diorientasikan pemikiran para bangsawan dengan ketinggian peradaban mereka. Sehingga menjadi satu kemustahilan untuk kita kembali semula kepada ketinggian budaya kita. Hampir semua istana Melayu mengamalkan cara barat. Lihat sahaja pakaian rasmi raja-raja.


Jadi bila trend globalisasi pada hari ini, pihak yang kuat dan berpengaruh sebenarnya akan menang. Barat yang mencipta teknologi dan menjualnya ke sleuruh dunia. Kita yang membeli dengan mudah mengatakan itu terbaik dan takut tertinggal jika tidak milikinya. Hebatkan kuasa itu. Dan hari ini juga, perang sebenar yang berlaku adalah perang moral, perang budaya, perang sahsiah dan kerohanian. Barat yang angkuh dengan imperialisme sejak lepas Perang Dunia I & II, masih terus mahu menguasai dunia kerana itu sahaja senjata yang boleh membawa kekuatan kuasa bukan sahaja ekonomi malah politik dan budaya.


Mereka perlu berkuasa walau dunia hari ini seperti berpusing ke Timur. Barat masih anggap mereka bangsa hebat dan sepatutnya terus berkuasa. Tapi mereka lupa bahawa kesan imperialisme telah mengheret mereka kepada beban yang besar, yang harus mereka tanggung dan lepaskan beberapa keistimewaan mereka. Mereka harus menerima imigran yang pernah mereka jajah. Mereka harus berkompromi. Hari ini di dunia sebelah sana, masyarakat yang keturunan asalnya dari Timur semakin gah dan menonjol dalam banyak sektor.


Bukan itu sahaja, dominasi masyarakat Timur di dunia barat turut mengembangkan agama dan budaya asal mereka. Inilah yang menimbulkan perang besar. Perang nilai yang menjadikan munculnya banyak tohmahan dan tuduhan yang bersifat sangat kejam pada masyaratkat Timur khususnya keturunan Islam. Islam semakin meluas dan diterima sikit demi sikit sehingga ada menimbulkan ketakutan pada masyarakat Barat.

Saiz tidak penting Bro!
Jadi inilah konflik sebenar dunia hari ini. Mesir contoh konflik jelas sesama saudara antara golongan sekular dengan golongan Islam asas. Kerana Mesir sudah lama menerima Barat sebagai asas membangunkan negara mereka maka kebangkitan gerakan Islam pimpinan Morsi dianggap sebagai satu pembawakan budaya baru yang tidak relevan dan menyekatkan kemajuan. Fikiran mereka berubah menjadi rigid dan terlingkung dalam ketakutan.


Dan itu pun yang berlaku di sebelah sini, di barat budaya berbogel dan memakai pakaian sekecil mungkin sudah dianggap biasa dan lambang kemodenan. Dahulu kaum wanita Barat yang memulakan gerakan feminisme, bakar dan buang coli kerana itu dianggap mengongkong mereka. Mereka mahu setaraf dengan lelaki. Lalu bertaburanlah di kota dan segenap daerah eropah lambakan buah dada yang tertonjol separuh atau sepenuhnya. Itulah kemajuan!  Bila mereka melihat wanita Islam berhijab dan berpakaian menutup sepenuh badan, mereka anggap itu penindasan dan mundur. Kesian! Prinsip mereka adalah berbangga dengan apa yang dipunyai dan tonjolkan keistimewaan itu. Lalu menjuallah mereka segala aset yang mereka miliki. Malah yang merasa aset mereka tidak begitu subur maka berusahalah mereka menyuburkannya supaya dapat mereka menjualnya.

Ironinya, sewaktu di Barat sedang berkembang budaya Islam, di sebelah sini kita berperang dengan moral anak bangsa yang merasa 'kampung'jika tidak jadi barat. Tiada apa lagi yang boleh dijual Barat sebenarnya. Hari ini mereka menjual 'human right' supaya setiap orang sedar bahawa hak individu itu tertinggi. Lalu kita pun mahu angkat hal yang sama. Human right yang dijual mereka sudah jadi satu agama baru. Agama ini menjadi besar sehingga menolak ajaran agama-agama di dunia. Mengiktiraf perkahwinan sejenis adalah hak dalam agama Human Right. Dan itulah yang cuba dituntut di sebelah sini kerana di barat sudah banyak mengizinkannya.

Yang ini tak cukup subur

Jadi janganlah kita hairan dan pelik bila berkembang bermacam budaya yang makin menyerlahkan hal-hal yang mengaibkan. Dulu bertelanjang adalah aib kini tidak. Dulu anak luar nikah aib kini jadi trend. Dulu porno taboo kini jadi karier berpengaruh. Dulu tatoo milik etnik/tribe kini jadi fesyen. Macam-macamlah yang dulu kita selindung kini sudah terbuka. 

Bila saya lihat patung-patung bogel di muzium, tahulah saya ini juga salah satu jawapan kepada semua perkara yang aib itu. 


Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...