Jom Kita Jadi Geng

Monday, February 25, 2013

KAVITER UM - TERINGAT ZAMAN HENSEM

Mulai 24-28 Feb 2013, UM menganjurkan karnival teater UM. Saya dijemput sebagai panel hakim. Jemputan itu saya terima semasa berada di Besut. Saya terima kerana setelah sekian lama saya tidak hadir ke pementasan teater pelajar UM apatah lagi ke pertandingan teater inter-kolej.

Hal ini sebenarnya mengheret saya ke memori silam. Di tahun awal saya berada di UM. Saya masih ingat sebaik sahaja selesai Minggu Haluan Siswa 1991, sayalah orang pertama meluru ke Pusat kebudayaan untuk mendaftar sebagai ahli kelab teater UM. Masa nak daftar tu, Encik Halim Yazid (Penyanyi dikir barat tersohor) menyadi pegawai bahagian teater dan kesenian tradisional. Katanya, sayalah orang pertama yang datang daftar. lepas itu saya terus berkawan baik dengan Encik Halim. kami sempat berkongsi pentas teater yang sama dalam teater 1/2 Jalan Merah karya Sabri Buang arahan Diani Kasian.

Jadi apabila saya dijemput menjadi juri pertandingan teater inter-kolej, bagai kembali ke zaman hensem saya, mewakili kolej kelima @ Dayasari untuk pertandingan Pesta Seni Pentas (PSP). Saban tahun saya mewakili Dayasari dalam teater. Pada tahun 1 kami pentaskan Akulah Anak Adam (skrip dan arahan saya), tahun 2 kami pentaskan Mayat karya Hatta Azad Khan (arahan saya) dan tahun 3 kami pentaskan Dramaku oh Dramaku (Olahan saya) berdasarkan naskhah Kotaku oh Kotaku karya Johan Jaafar. Pada tahun 3, saya turut mewakili Jabatan Pengajian Melayu (sebenarnya pelajar kursus Drama dan Praktik di bawah Dr Rahmah Bujang) yang mementaskan drama Protes. Oleh kerana syarat penyertaan, peserta tidak boleh mewakili 2 pasukan serentak, maka terpaksa saya gugurkan nama dari kumpulan Dayasari walhal saya terlibat secara langsung di dalam mengolah, melatih dan mengarah bersama Dramaku oh Dramaku. Pada tahun inilah 5th menjadi Juara teater dan merangkul anugerah set terbaik dan Pelakon pembantu lelaki Terbaik. Ia jadi sejarah selepas lebih 15 tahun di mana kali terakhir dijulang oleh Adi Badiozaman Tuah ( penyair Sarawak dan terakhir beliau adalah Pengarah Bahagian peperiksaan Malaysia).  Pada tahun 3 jugalah   tahun saya merasakan sinar dalam berteater di Dayasari apabila mendapat sekumpulan pelajar yang bersemangat untuk berteater. Malangnya itulah juga tahun terakhir saya di Dayasari. Nama-nama adik-adik saya yang bersemangat berteater Azlin Kamarulzaman, Asaruddin, Rozaidi, Khalid, Shasha, Rohayati dan ramai lagi. Mereka pada masa itu adalah pelajar-pelajar Asasi dan Praque (pra perakaunan). Semasa saya di tahun 4, saya terus bersama Dayasari walaupun bukan lagi berstatus penghuni. Sewaktu menyertai PSP, saya terlibat di belakang tabir dan sesekali turun membantu dalam latihan. Tahun 1994, 5th mendapat tempat ke 3 dengan teater Serabut. Semua itu berlangsung dari tahun 1991-1994. Selain bersama Dayasari, bersama Pusat kebudayaan saya sempat bermain dua buah teater iaitu Eksperimen Zig Zag dan 1/2 Jalan merah. Setelah di tahun 4 barulah Rancangan Seni Persembahan wujud di UM dan ASK juga ditubuhkan, terlewat untuk saya patah balik tetapi saya terus mencari institusi yang lebih besar bagi mengisi tuntutan seni saya. Membuatkan saya mengalih kepada lakonan tv dan penerbitan drama sehinggalah tahun 1996 saya bekerja di Panggung Negara.

Pengalaman bermain teater pada masa itu, berbeza sekali apabila melihat pelajar-pelajar pada hari ini. Semasa itu mewakili kesenian dari sebuah kolej yang mengutamakan sukan, kita bagai dianak tirikan. Tidak mendapat keistimewaan dan kelebihan apa-apa. Aktiviti juga dipandang sepi kerana dianggap tidak menaikkan imej dan nama Dayasari.  Tapi hari ini saya lihat, Dayasari sudah berubah, kesedaran berkesenian sangat meriah dan berjaya mengumpul anak-anak muda yang berkebolehan. Hari ini mereka menubuhkan Halusinasi.


Sunday, February 17, 2013

REPUBLIK BESUT

Sekarang saya berada di Besut untuk telemovie tayangan RTM, tajuknya "sudah sudahlah..". Bunyi macam genre komedi tapi ia sebuah drama kritik sosial. Watak saya sebagai Nik Him seorang politikus kampung yang jadi metafora kepada ragam politik hari ni. Dalam drama ni saya berganding bersama Asrul Budak Kelantan, Wan Hanafi su, Adrea , kamarool yusof, yaya maembong, z.zamree, norseha dan ramai pelakon kelantan. semua dialog dalam loghat kelantan.

Seminggu saya di sini...di Republik Besut, satu satunya wilayah terengganu berloghat kelantan hehhe. Tanah Kelantan ni tergadai dek kalah laga ayam. Bila fikir macam tak tercapai dek akal tapi itulah taruhan dahulu. Ironinya politik kini macam dulu cuma taruhan berbeza...

Kerana itulah juga di daerah ni seni budaya Kelantan mekar, makyung masih hidup dan makanan paginya tetap ada nasi kerabu...yang lebih hebat orang Besut ramai berbaju Red Warrior..

 bersama Fiza (conti), Hairee(PM) dan Ida (AD)

Wednesday, February 13, 2013

HANTU KAK LIMAH 2 & JUVANA THE MOVIE

Dua lagi filem yang saya tonton di panggung. Kali ni kedua-duanya filem Melayu. Betullah kata orang, alang-alang ke panggung tu biarlah filem tu berbaloi dengan kos yang kita keluarkan. Kos tu bukanlah sekadar harga tiket tapi masa dan tenaga juga perlu diambil kira. Kesediaan kita untuk keluar rumah adalah satu pengorbanan juga. Hahaha...

Dua filem itu ialah Husin, Mon dan Jin Hitam Toncit (a.k.a Hantu Kak Limah 2) dan Juvana. Berbeza sekali genre nya kan. Satu komedi dan satu lagi drama aksi. Dua filem ini pun sudah menunjukkan kemajuan industri kita hari ini. genre nya sudah pelbagai demi memenuhi tuntutan khalayak dan meletakkan filem kita di peta filem dunia. Baiklah, Husin Mon dan Jin Pakai Toncit adalah salah satu daripada filem-filem komedi karya Mamat Khalid. Memang kepakarannya bercerita dan menghasilkan filem bercorak begini diperakui, malah Mamat sendiri pun dianggap punya kemahiran komedi yang bagus kalau tidak taklah dipanggil untuk jadi juri lawak. Tak gitu? Jadi dalam filem Hantu Kak Limah 2 ni, apa expectation anda setelah terbahak-bahak dengan Hantu kak Limah 1? Masa melangkah masuk panggung pun, itulah yang saya nak tengok pun. Secara umumnya, filem Hantu Kak Limah 2 ini tidak mengecewakan. Mamat punya cerita yang nak diceritakan malah ceritannya berkembang dari Hantu Kak Limah 1 dulu. Tidaklah kita tengok sebuah sekuel yang tidak berkembang watak dan ceritanya. 

Hantu Kak Limah 2 ini bagai menyimpul kekusutan Kampung Pisang setelah dimulakan dengan kisah zombie nya. Puaka sungguh kampung ni ya. Pilihan Mamat Khalid menjadikan sekuel ini berlatarkan kisah beberapa tahun selepas peristiwa Kak Limah gila. Malah Kak Limah pun dah sihat bahkan menggoda dengan punya keupayaan bercakap dan menganjurkan lawatan ke Singapura. Itu satu lonjakan dalam watak Kak Limah. Tapi nyatanya watak Kak Limah begitu sahaja. Kak Limah tidak digunakan dengan baik untuk membantu Kampung Pisang menangani konflik barunya. Kewujudan Jin Hitam Pakai Toncit yang datang untuk menuntut persembahan selepas 67 tahun berlalu juga menarik malah Rashidi Ishak sebagai Jin bertopengkan manusia sehebat Dr.Shamsuddin juga sesuai. Tapi apa jadi dengan watak-watak lain? Watak Husin begitu sahaja perwatakannya, sama juga dengan ucop,pak jabit dan pak abu. Adalah dibezakan dengan kedai pak jabit yang sedikit maju dan ucop dah pakai motor. Saya kira Hantu Kak Limah 2 ini punya cerita yang menarik tapi garapannya sedikit gopoh. Dalam komedi 'timing' sangat penting dan saya rasa Hantu Kak Limah 2 lemah sikit contohnya waktu Husin tunjuk silat nak lawan tiba tiba jatuh pelepah kelapa, timing yang lemah buat kesan kejutan pada adegan itu kurang berkesan. Ketiadaan Johan Raja Lawak dalam sekuel ini memberi kesan pada watak Ucop. Ucop dilihat sebagai watak tak bermaya, seolah-olah dipaksa-paksa komedinya. Ucop tidak menjadi kali ini. 

Kesimpulan tentang Hantu Kak Limah 2 ini mudah, ia tetap menghiburkan tetapi tidak sebaik yang dulu. Saya kira dalam Hantu Kak Limah 1, penduduk Kampung Pisang berperang dengan sikap dan persepsi masing-masing dalam menangani hal dalaman, jadi ia memberi kesan kepada watak seperti Ucop, Abi, Pak Jabit dan pak Abu yang sedaya mungkin menangani konflik dalaman. Berbeza dengan Hantu Kak Limah 2, penduduk Kg.Pisang berperang dengan musuh dari luar dan ini menjadikan watak-watak tersebut kalah dalam berjuang, mereka tidak jadi jaguh kampung, mereka tidak daya mempamer kebijaksanaan dek kerana segan dengan manusia luar yang berstatus seperti Dr.Shamsuddin. Cerita ini lebih kepada kisah Mon melawan Hantu Toncit. Itu pandangan saya tapi kalau ada tafsiran yang melihat hal-hal semiotik kenalah tunggu ulasan Hassan Mutalib.

Juvana, saya tidak punya cerita yang panjang. Bagi saya cerita di TV lebih seronok ditonton. Namun tahniah untuk pengarahnya kerana punya kemampuan bercerita yang baik. Tidak ada kekeliruan cuma bila genre seperti ini, kesan takut, cemas, emosi yang lain perlu sama dirasa oleh penonton, dan yang itu agak lemah. Bagi saya, Filem Juvana ini betul-betul mengangkat watak Apek dan perubahan pada perwatakannya boleh dirasa tambah lagi lakonan (tak tahu namanya) boleh dipuji. Watak Daim, Botak dan rakan yang lain bukanlah tidak membantu tetapi kurang mengesankan. Sayang sekali watak Daim hanya begitu sahaja konfliknya. Pelakon sebaik Zahiril seeloknya dicabar dengan konflik yang lebih besar. Watak Lan Todak lakonan Sharnaaz mengelirukan saya. Adakah dia gila, bodoh, psiko atau memang sifatnya suka pada keganasan tidak muncul. Ia sekadar wujud untuk jadi musuh. Memang saya tidak nafikan Lan Todak menimbulkan kebencian kita tapi ia tidak berkesan sebagaimana kesan kita melihat watak Anthony Hopkins dalam Silence of The Lambs.
Walau bagaimanapun Juvana membuka tahun 2013 dengan kutipan yang baik dan kini sudah ada di Astro First. Jadi tengok ajalah ya. Saya menulis ini sekadar catatan peribadi pengalaman seorang penonton. Opps sebelum lupa, Saya cukup suka pada kakak yang mainkan watak Mak Apek tu, she so good! Siapa sangka beliau dulu adalah pelakon tambahan sahaja tapi lakonannya mengalahkan pelakon yang ngetop! Syabas Kak!

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...