Jom Kita Jadi Geng

Wednesday, September 25, 2013

BINI MATYO BUKAN BODOH! BUKAN BODOH! BUKAN BODOH!


Semalam ada tiga berita buruk buat Malaysia; 1) Pelatih PLKN dibunuh. 2) Budak 17 tahun bunuh polis dan 3) Bini Matyo Tak Bodoh. Malaysia harus berkabung!

Mari kita raikan kemenangan Pak guard Azman Md Nayan kerana berjaya menyerlahkan kebodohan bini Matyo. Resam dunia hari ini, orang suka membanggakan diri dan merasakan betul segala tindak tanduknya. betul pada hak dan fikirannya sahaja tanpa mempedulikan hak orang lain. Dalam kes video bini Matyo ni saya pun heran mulanya, kenapa dia muat naik video ini sedangkan ia memperlihatkan kebodohan dan kebongkakannya. Bila tenung dalam-dalam, saya tahu bahawa ini contoh jenis penyakit hari ini. Penyakit bongkak dan bangga diri, rasa betul, yakin betul, pasti cerdik, yakin itulah tindakan terbaik. Maka kejadian yang dirakam oleh bini Matyo dan dimuat naik ke laman sosial adalah dengan harapan, dia akan dijulang sebagai manusia yang menegakkan hak dan menyerlahkan keberaniannya melawan peraturan. Tahniah bini Matyo, kecekapan awak merakam dan memuat naik, telah membuka mata kami bahawa salah satu ciri-ciri isteri pemain bola yang handal adalah MESTI BONGKAK!

kreatif betul orang yang buat ni. Ia beri signal bahawa
orang kita cepat bereaksi
Sekali lagi mari kita tepuk tangan dan bersorak atas kecekapan bini Matyo ini. Bini Matyo telah berjaya memperlihatkan sisi baik Matyo sebagai suami kerana berjaya melatih bininya menjadi sangat berani dan menegakkan keadilan. Ya lah sebelum ini pun, bini dia juga yang marahkan Annuar Musa. Hebat! Hebat! Jadi bila Matyo terpaku dan diam memerhati cara isterinya bertelagah dengan pak guard sambil mengeluarkan kata-kata hina nista kepada seorang yang lebih tua, yang rendah pekerjaannya, yang cuba melaksanakan tugasnya, yang cukup sabar melayan kerenahnya, yang dihina oleh wanita muda, yang digelar dayus, yang digelar bodoh- Matyo hanya diam tanpa menegur tingkah isterinya. Jadi syabas untuk Matyo kerana berjaya menjadi seorang suami yang pendiam, sabar dan merasa OK melihat bininya begitu. Syabas Matyo!

Hari ini, surat khabar jadikan kisah ini sebagai tajuk berita utama. Sukalah bini Matyo sebab dia akan popular. Dari orang tak mahu tahu kisahnya kini dia jadi carian popular di google. Tapi orang tak taiplah namanya, orang taip carian 'bini matyo'. Saya harap bini apek jangan buat kerja macam ini. Mungkin bini Matyo rasa dia sudah berada dalam kelompok berbeza, sangat eksklusif, tak boleh ditegur, status Matyo hari ini adalah kebanggaannya. Bukan senang nak capai, hanya berbekalkan kaki suami dia sudah mampu berkereta mewah dan jinjing beg mahal. Kalau di United Kingdom, bini Matyo tentu dah masuk kelompok WAG. Tahu tak apa itu WAG? Maksudnya Wife And Girlfriend pemain bolasepak Liga Inggeris. Bezanya, WAG di sana memang kelas, dan berpendapatan jutaan ringgit. Tapi kalau setakat bini Matyo - diludah Victoria Beckham saja. HaiitttPuiihh!

Kasih isteri membawa ke syurga?
Abang Azman Mat Nayan pun jadi hero ekoran kejadian itu. Tahniah bang, abang adalah cerminan Melayu.
 Sabar dan sedar  tetapi pantang bila dihina. Ketegasan yang ditunjuk adalah bukti bahawa masih ramai pegawal keselamatan yang dedikasi dan melakukan tugas dengan tanggunjawab. Video bini Matyo ini juga bukti bahawa betapa pekerjaan sebagai guard itu jadi hinaan orang, dipandang rendah. Agaknya berapa ramaikan guard diperlakukan begini? Ada statement bini Matyo yang dicerita abang Azman yang buat saya rasa 'alahai perempuan ni memang daki dunia'. Boleh dia kaitkan 'kerabat' untuk minta dihormati! Memang daki lah manusia begitu, malulah istana yang dipergunakan. Jika benarlah dia kata begitu, maka saya anggap mentaliti bini Matyo berada di tahap paling rendah.

Kesian Matyo, dia bekerja keras dengan kakinya untuk dapat puluhan ribu, isterinya hanya buat video tak sampai 1 minit sudah dapat ratusan ribu like dan view. Syabas bini Matyo, anda hanya letak otak dikaki untuk jadi hebat.

Kita harus tunjukkan kebencian pada sifat dan sikap begini, jangan diam. Biar jadi kepochi di alam maya. Jika tidak akan lebih ramai manusia bongkak lahir di Malaysia.

No comments:

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...