Jom Kita Jadi Geng

Friday, March 30, 2012

ZIZAN ft KAKA : BAWAKU PERGI


Sebelum isu lagu ini diharamkan, isteri saya sudah mendengarkan lagu ini kepada saya. Katanya ''cuba dengar lirik lagu ni, ada ke patut macam tu'' betullah rungutan tu. Melodinya ringan dan sesuai untuk halwa telinga. Saya pun berfikiran bahawa lirik lagu ini tidak membawa mesej yang baik bahkan tidak baik pun. Melodinya memikat dan mudah. Apatah lagi melodi pada bait yang menyebut bawa daku pergi tu diulang-ulang...memang mengesankan. Kalau dalam seni, pengulangan itu hasrat utama karya itu.

Saya pun menulis juga dan berkarya atas karya yang lain juga. Yang datang pada saya dahulu memang idea dan hasrat namun kesudahannya adalah apa kesannya pada mereka yang melihat karya saya. Bukanlah maksudnya saya ia boleh merubah manusia namun saya tahu kesan seni dalam masyarakat. Bila orang persoalkan, takkanlah hanya lirik sahaja maka orang itu boleh berubah fikirannya?. Ya betullah begitu tapi balik pada niat orang menciptanya pula, apa tanggungjawab yang anda bawa bersekali dengan karya itu? Allah mencipta alam dan menurunkan karya maha agung al-Quran dengan sebab dan petunjuknya. Nabi Muhammad s.a.w menyampaikannya dengan tanggunjawab. Begitu juga kita manusia, berkarya itu adalah mencipta dan mesti datang dengan sebab dan tujuannya serta perlu disampaikan dengan tanggunjawab.

Kalau kita sebagai karyawan tidak mahu bertanggungjawab atas karya dan apa kesannya pada masyarakat, Apa istimewanya kita sebagai khalifah mukabumi? Begitukah caranya kita berterima kasih atas bakat yang Allah beri? Dalam hal ini, kalau seniman mahu menyama dan membandingkan dengan kesilapan lalu, sebaiknya dia tidak perlu berkarya untuk masyarakat/negara/industri. Jadilah seniman di rumah untuk santapan peribadi.

Mungkin Zizan dah terbiasa melawak. kebiasaan itu membuat dia tidak serius dengan hal-hal begini. Lihat sahaja dalam lawaknya. Macam-macam perkataan yang keluar, macam-macam aksi. Janganlah begitu. Anda kalau sudah besar jangan anggap semuanya jadi mudah. Kita kena ingat budak-budak sebesar anak saya pun menonton anda.


Pemikiran seorang karyawan di Malaysia ini perlu berada dalam nilai lingkungannya. Nilai Timur. Jangan samakan apa di barat atau di sebelah lain. Memang orang lain buat jadi adakah perlu andapun turut sama? Nilai kita menitik beratkan agama dan keharmonian. Bukan indivivual. Kita tidak boleh mendahulukan diri sendiri apabila berada dalam masyarakat.

MAIRA 2012 - MALAYSIAN-IRAN EXHIBITION


Sejak 19 Mac lalu telah pun bermula pameran lukisan pelukis-pelukis dari dua buah negara iaitu Iran dan Malaysia. Pameran ini dipanggil Malaysia-Iran Art Exhibitiion atau MAIRA 2012 bertempat di Galeri ASWARA. Jadi pada 4 April 2012 ini akan diadakan majlis perasmian yang akan disempurnakan oleh Pengerusi Lembaga Pengarah ASWARA merangkap KSU KPKK iaitu Dato Seri Kamaruddin Siaraf.

Dalam pameran ini, insyallah dua karya saya bakal dipamerkan bersama-sama karya-karya pelukis lain termasuklah artis berkaliber dan para pelajar ASWARA sendiri. Manakala pelukis-pelukis Iran adalah terdiri daripada artis Iran yang aktif berkarya di KL.

Saya dengan berbesar hati menjemput anda semua ke ASWARA pada 4 April 2012 (Rabu) jam 4.00 petang.
Datanglah memeriahkan majlis. 

Tuesday, March 27, 2012

NAJIB RAZAK AKAN MENANG PRU2013


Masa PRU 2008 dulu bukan DS Najib yang kepalai BN/UMNO. Masa tu Pak Lah. Banyak keputusan dan penentuan siapa yang menjadi calon bukan ditangan Abang Najib. Jadi PRU kali ini akan jadi kayu ukur sebenarnya kepemimpinan Abang Najib. Ramalan saya Abang Najib dan teamnya akan menang. Simple majoriti past to post. Kenapa saya macam yakin sahaja? Sebenarnya saya pun tidak ada analisa dan tidak pernah pun buat analisa pasal politik ni. Juaklah dengan suasana hari ini. Setiap hari suratkhabar bercerita tentang politik, orang tu salah orang ni betul; orang ni cakap tu orang tu cakap ni; yang ni membela yang tu membelot...sangat juak. Saya berminat pada berita politik yang membangunkan negara. Membina minda, pasal polisi yang boleh mengubah hidup kita orang Melayu...orang Malaysia. Memang Melayu harapkan hagemony dalam politik sahaja tapi kita kena ingat politik ini pun boleh jadi macam cerita Pak Kaduk...Menang sorak kampung tergadai. 

Kenapa saya berkata begitu? Sebab saya lihat poltik Malaysia khususnya Melayu lebih syok kutuk mengutuk. Alangkah baiknya kita menang sorak dan kampung kita makin luas dan terjaga. Cakap memang senang kan. Tapi siapa yang pegang ekonomi? Di USA walau siapapun memerintah, Yahudi tetap menguasai dan mempengaruhi keputusan kerana depa yang pegang ekonomi. Jadi siapa pegang ekonomi Malaysia? Tidak mustahil politik Melayu juga dikuasai oleh orang yang menguasai ekonomi negara. Memang Politik Melayu yang menentukan siapa yang memegang tampuk GLC dan sektor-sektor utama pentadbiran dan perdagangan namun itu institusi yang dikawal oleh kerajaan. Contoh mudah bagaimana kapitalis menguasai harga barang di Malaysia sehingga kerajaan pun tak mampu nak mengawal kenaikan harga gula dan tepung. Ianya ditentukan oleh pengeluar. 

Mari kita contohi Brunei bagaimana sejarah membuktikan Brunei dipimpin oleh pemerintah yang sangat kasihkan negeri dan rakyatnya. Semasa diajak menyertai Gagasan Malaysia, Sultan Haji Omar Ali Saifuddein ketika itu mengambil waktu yang lama untuk membuat keputusan. Walaupun dinaungi oleh British dan diminta oleh British agar Brunei menyertai Malaysia namun baginda berdiam dan menimbang segala kemungkinan. Akhirnya beliau menolak atas dasar bahawa penyertaan Brunei tidak menguntungkan rakyat. Lihatlah Brunei hari ini. Menjadi negara paling kaya di dunia. Antara isu utama yang tidak dipersetujui adalah pemilikan minyak Brunei selepas 10tahun menyertai Malaysia dan perlu menyalurkan $40juta setahun kepada persekutuan walhal pada masa yang sama Brunei hanya setaraf dengan Sabah dan Sarawak (Daripada segi sejarah kedua negeri tersebut adalah jajahan Brunei). Atas kepentingan memajukan sendiri negeri dan merasakan Brunei perlu berkembang dan rakyat menikmati kesejahteraan, Brunei menolak menyertai Malaysia. ada timbul kononnya sebab Sultan Haji Omar Ali Saifuddein tidak dapat menjadi YDP Agong sebagaimana janji Tunku. Hal itu terlalu kecil. Ketegasan pemerintahnya menguntungkan rakyatnya.
Abang Jib kata " Masa saya jumpa rakyat menteri tak payah lah duk semeja sebab jumpo sokmo, saya nak bercakap dan dengar rakyat cakap. Menteri patut duk semeja dengan rakyat lain dengar apa dia orang cerita.
Berbalik kepada PRU2013, Abang Najib kita akan menang buat julung kalinya di bawah jentera pentadbirannya. Beliau pun nampak gayanya telah mengubah strategi dan memang banyak langkah positif diambil. Dia seorang yang sangat IT Savvy, banyak menyertai rakyat bawahan, sifatnya tidak melulu, tenang mengawal kemarahan, menegur dalam manis, Abang najib tak suka orang yang suka please the boss...dia boleh baca! Macamana sekali dipaksa orang bersorak bertepuk dan mengampu ampu dia...dia boleh baca adakah itu jujur atau sekadar to please him. Jadi Abang Najib kita dah bagus dah. Masa dia lancar slogan 1 Malaysia Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...i terima dengan senang. Nak dibandingkan dengan cemerlang gemilang terbilang...mcm lirik lagu! Kali ni nampaknya calon BN pun dianalisa terperinci agar ianya betul-betul calon win-able candidate di setiap kawasan.

Janganlah kita cemuh bila perkara baik untuk rakyat dibuat. Saya rasa kedai rakyat 1Malaysia adalah kaedah yang baik untuk rakyat miskin di bandar. Mungkin anda tidak rasa nikmat yang dirasai  orang yang rasa rahmat kedai seumpama itu. Cuma saya harap Abang Jib kita dapatlah mengawal gossip liar tentang Kak Mah. Macam-macam hal dibicara orang, tak best lah. Bukanlah kata Kak Rosmah membebankan tapi ketika slogan rakyat didahulukan dan ketika berbicara soal membantu rakyat miskin, banyak benar imej-imej kemewahan ditonjolkan . Ia macam tak selari saja. Itu saja. Namun saya percaya orang-orang di luar sana ramai menaruh harapan yang tinggi kepada DS Najib. Kes Lynas, NFC, Kapal selam, saham felda dan macam-macam lagi tu...eventually selesailah tu. Tapi Kelantan kekal negeri yang lain tak tahu.

Saya ni cuma sayangkan Malaysia. Cintakan tanahair. Ini tempat saya tinggal, ini tempat saya dilahirkan. Theres no place to go. I just want to make it better...

Thursday, March 22, 2012

WAYANG KULIT : BUNGA CEMPAKA RINDU MALAM


Baru je habis menonton wayang kulit di Orchestra Hall, ASWARA. Tinggal esok malam sahaja. Malam ni pak Nasir, dalang wayang kulit yang juga adiguru ASWARA bersama kumpulannya mempersembahkan cerita Bunga Cempaka Rindu Malam. Menariknya cerita ini kerana ia lebih segar dan tidak meleret-leret. Saya kira Pak nasir yang sudah terbiasa dengan tuntutan persembahan di Kuala Lumpur telah menyediakan sebuah persembahan yang sangat sesuai. Citarasa kontemporari diterapkan. Bahasa yang dipilih tidaklah totok Kelantannya. Saya kira kalau mereka yang kurang biasa dengan dialek Kelantan boleh faham dengan baik. 
Cerita Bunga Cempaka Rindu Malam ini berkisah tentang Wak Long menyanyi-nyanyi di hadapan anak raja lalu tersebut sebaris ayat yakni Cempaka rindu malam. terdengarkan oleh anak raja itu lalu jatuh hatinya dan menginginkan bunga itu. Namun ia menjadi kerisauan Wak Long kerana bunga yang di sebut itu tidak diketahui akan kewujudannya. Apabila raja mendengarkan nama itu, Raja Seri Rama pun menitahkan wak long dan pengasuh yang lain mencari bunga itu. Lucu bunyi dan bermulalah pengembaraan wak long dan pengasuh yang lain mencari Bunga Cempaka  itu.

Pak Nasir
Memang susah untuk menarik khalayak ke panggung, malam ini penonton kurang ramai namun yang datang adalah orang-orang muda yang saya rasa bagus kerana mereka tertarik dengan seni ini. Sukarnya untuk wayang kulit mencari khalayak kerana konotasinya pada persepsi tradisional itu sangat kuat walhal cara permainannya sudah  berbeza. Berlainan dengan makyung yang dilakonkan dengan pelbagai aksi dan kostum yang indah-indah, wayang kulit tidak ada itu, wayang kulit cuma ada kehebatan permainan dalangnya. Suara dan libasan patung-patung oleh dalangnya serta muziknya yang variasi. Yang bagi saya Pak Nasir memang seorang dalang yang hebat. Suaranya yang berubah pada setiap watak, elemen teaterikal dan kefahaman teater dalam diri Pak nasir adalah semulajadi. Tidak perlu kenalkan pada beliau soal dinamik atau pace, beliau sudah praktikannya. Lontaran suara pak nasir seiring dengan tenaganya melibas patung-patung di kelir. Rasanya kalau saya berada di sebalik kelir tentu menarik melihat kinestetik yang memunculkan aksi-aksi di kelir. Kemahiran beliau dalam bermain patung-patung ini dek kerana penguasaannya dalam seni bercerita wayang kulit apatah lagi beliau juga adalah pemuzik pergendangan yang berpengalaman dan pemain makyung yang terlatih. pendek kata terkumpul banyak kekuatan dalam diri Pak Nasir. Betullah kata orang, nak jadi hebat tu perlu himpun seribu macam ilmu barulah keluar ketokohannya. 

Pak Nasir disokong oleh ahli-ahli pergendangan yang sangat akrab dengan seni wayang kulit ini. Pak mail, Pak Anuar, Kamrul Bahri dan anak-anak muda yang masih di bawah usia 30 tahun seperti Kamrul baisah, Nik Izham, Farid, Yana dan ramai lagi yang kebanyakkannya masih di tahun 1 Diploma ASWARA, cukup memberi satu gambaran bahawa Wayang Kulit itu bukanlah asing dan bukanlah seni untuk orang tua semata-mata ataupun seni untuk orang kelantan sahaja. Sebab tadi saya kelih ramai juga budak-budak yang mengiring pak nasir tu bukanlah orang klate. Penonton pun sama...terkekek kekek bunyi gelak.

Jadi jangan lepas peluang esok 23 Mac 2012 malam terakhir wayang kulit. Lain kali kalau ada show wayang kulit, jangan negatif mana tahu anda mungkin jatuh cinta lebih dari menonton sebuah animasi. Bukankah filem itu inspirasi dari wayang kulit?

Wednesday, March 21, 2012

MAID IN MALAYSIA : KADOK NAIK JUNJUNG?

Maid Impian hehehe
Oklah kita jangan emosional sangat dalam soal ini. Saya tahu ada antara kita yang laki bini bekerja jadi siapa nak jaga anak-anak di rumah? Kalau hantar nursery sorang anak dah 200 kalau 2 anak 400 kalau 3 anak mahu lebih 500. Mahal juga kosnya. Sekarang ni kebanyakan majikan membayar maid indon sekitar 400-500 sebulan dengan menanggung hampir semua kos sara hidupnya termasuklah tempat tidur, makan minum, pengangkutan ada tu provide barangan diri dan pakaian. Malah ada kawan saya sorang tu siap provide prepaid untuk mereka. Jadi sorang maid lebih kurang 1000 ringgit lah overheadnya sebulan. Tinggi juga ya. Tetapi bila ada maid, biasanya maid akan buat apa sahaja dari jaga anak, basuh pakaian, cuci rumah, cuci kereta, masak dan macam-macam lagi. Jadi para isteri balik kerja hati senang sebab anak-anak di rumah, rumahpun berkemas, ada orang masak, ada orang mencuci dan sebagainya. pendek kata bolehlah lepas mandi baring-baring depan TV sambil tengok Mentor TV3 hehehe. Bunyinya macam Maid ini memang memudahkan kehidupan mereka yang bekerja. Ada pula majikan yang berlebihan arahannya, maklumlah ada orang suruhan di rumah lalu disuruhnya maid buatkan minuman untuk famili kala mereka sedang melayan Cerekarama. Ada pula menimbunkan pakaian ofis, baju sekolah anak untuk digosokkan sambil majikan sedang makan malam. Ada pula majikan lepas makan sambil tengok Akademi Fantasia dipanggilnya maid minta diurut-urutkan badan mereka. Al maklumlah penat seharian di tempat kerja. Selesai makan, selesai tengok tv majikan masuk tidur dengan anak-anaknya sekali tapi maid diingatkan supaya kemas dapur dahulu sebelum ke kamar. Seronokkan kalau ada maid. Semua kerja dibereskan. Tak mengapalah kita majikan jadi kita bayar gajinya setiap bulan. Lagipun 400ringgit tu besar kalau dibandingkan duit indon...berjuta-juta rupiah. 
fikirkan keselesaan mereka
Esok pagi, orang paling awal bangun pagi adalah maid. Mana boleh orang gaji bangun lewat daripada majikan. Siapa yang nak siapkan sarapan dan siapa yang nak sapu habuk-habuk. Majikan dah kelam kabut nak mengejarkan waktu pejabat. Jadi bangun dan bersiap. Ambil pakaian yang digosok semalam, makan sarapan dan say bye-bye to baby. Itupun kalau baby dah bangkit. Kalau tidak terus start enjin kereta. Hati senang sebab maid ada di rumah mejaga anak, mengurus rumah, membasuh pakaian dan semuanya lah. Anak-anak yang ke sekolah kalau balik tengahari makannya pun terjaga sebab maid dah masakkan. Senang hati. Semua diuruskan dengan baik. Maklumlah mampu menggajikan maid 500 ringgit sebulan. Senang sungguh hidup kita dengan kehadiran maid. Mereka memudahkan kehidupan. Kurang beban. Tapi adakah dengan menggajikan seorang maid dengan membayar segala macam urusan maka sudah cukup untuk kita katakan kita adil. Adil dalam menilai seseorang. Kenapa kita sangat berkira-kira dalam soal menggajikan maid? Adakah kita sanggup menerima gaji sebanyak 400ringgit dengan kerja lebih dari 12 jam sehari dan diperlakukan sebagai orang suruhan? Memang kalaupun tempat tinggal dan makan minum diberi namun adakah itu cukup untuk membahagiakan seorang manusia. Meskipun dia itu orang gaji , orang luar dan orang indonesia. Kita sendiri pun akan sangat menentang sekiranya anak atau adik atau saudara apabila kerja mereka seperti begini tambahan pula dengan gaji yang kecil. Saya pasti anda tak akan benarkan saudara terdekat anda membuat kerja yang tidak setimpal. maaf lah ya saya ni sekadar melontar hujah.

Saya pernah ada maid dan lalui kisah yang tidak menarik dengan maid itu. Masa tu Rhea baru berusia 1 -2 tahun Aish 6-7 tahun. Saya layan maid saya macam kakak kerana saya hormat dia sebagai orang lebih tua. Setiap minggu kami berikan dia cuti dua memandangkan kamipun tidak bekerja sabtu dan ahad. Maid kami tu ada suami di Malaysia bekerja sebagai buruh binaan. Jadi atas dasar kemanusiaan saya berikan cuti, kalu cuti sekolah dan cuti raya memang maid itu duduk dirumahnya. Gaji saya bayar macam biasa. Sebab saya kenangkan bahawa dia yang akan jaga makan minum dan mengasuh anak saya. Yang penting anak saya selamat dan hati kami tidak risau. Ada sekali tu maid kami minta tolong hantarkan dia ke rumah kawannya. Rupanya dia pergi menyerang suaminya yang didapati bermain kayu tiga. Saya yang menghantarnya. Kenapa? Memang itu bukan kerja majikan tapi cuba bayangkan apa jadi pada anak-anak kalau saya tidak bantu maid selesai masalah peribadinya. Saya cuma mahu semasa dirumah kami, maid tenang. Bibik saya masak, basuh dan kemas rumah ala kadar saja. Itu tidak mengapa kerana tujuan asal kami mengambilnya kerana mahu mencari pengasuh anak. So saya layan bibik sebagai kakak dalam family tapi tidaklah sampai merajakannya. Tapi rupanya bibik tidak puashati dengan gaji katanya 450 tidak cukup. Masa dia bercuti pulang ke Indonesia dan sebelum balik bekerja dia menelefon dengan memberi syarat akan bekerja kalau gaji naik 500. Saya kata tak mengapalah. Bibik tak perlu datang. Itu kisah saya yang saya anggap jadi majikan yang sangat prihatin. Bagaimana lah pula bagi maid yang bekerja dengan majikan yang sangat demanding. Ada tu duduk di sofa pun tidak boleh...ishhh bagi saya itu menghina.

Banyak pengajaran yang saya dapat dari pengalaman menggajikan maid. Bukanlah serik tapi saya bercermin dan melihat perubahan yang berlaku dalam sistem keluarga saya semasa punya maid. Anak-anak kami menjadi sangat tidak berdikari semua benda dibuat maid. Kami pula menjadi sangat malas untuk mengemas dan menjaga rumah kerana maid sudah buatkan itu. Apabila maid tak ada, kita kembali memainkan peranan sebagai ibu bapa. Kita menunjukkan teladan kepada anak, mengemas dan memasak, membasuh dan menggosok pakaian. Jadi anak ada pengalaman itu. Ini penting buat anak-anak yang sedang membesar kerana mereka belajar melalui contoh. Berapa ramai antara kita semasa kecil dijaga oleh maid?  Anak-anak harus berdikari, mengambil pakaian dan menyarungkannya itu adalah pengurusan diri. Begitu juga membasuh kasut sekolah itu adalah pengurusan diri. Kalau anak melihat kita selalu baring depan tv dan orang lain yang buatkan semuanya maka itulah imej yang berkembang di dalam minda mereka. Menjadi boss...semua dibuat. Tapi kita tidak tahu apa akan ditempuh anak-anak kita. Adakah mereka boleh berdikari? Silap-silap kita yang akan jadi orang suruhan anak di kemudian hari.

Panjangnya cakap saya kali ini. Tapi inilah realiti. Berbalik pada kisah maid Indon ni. Saya tidak salahkan 100% pada pihak kerajaan Indonesia. Mereka pun turut memikirkan risiko-risiko lain yang perlu dihadapi oleh rakyat mereka. Dengan kisah-kisah tragedi yang berlaku melibatkan majikan dan maid di Malaysia. Ianya memang menakutkan. Walaupun ia adalah kes terpencil namun kes-kes seperti Nirmala Bonat (tanpa menidakkan kes maid mendera membunuh anak majikan) yang mengheret 2 kerajaan duduk berbincang. Memang sifat semulajadi kebanyakan manusia, selalu mementingkan hak sendiri. Mahu menang balik kita sahaja. Kita tak mahu penat, kita tak mahu rugi, kita tak mahu bayar mahal dan kita tak mahu anak-anak terabai tapi kita lupa maid Indon juga turut memikirkan soal kehendak mereka juga. Andai kata rm700 itu gajinya bagi semua kerja, adakah anda sanggup?

Jangan kita letakkan maid itu ditempat yang rendah. Kalau dalam rumah, kita selalu berfikiran bahawa maid itu orang suruhan maka selamanyalah maid itu tidak akan bahagia dengan kerjanya. Saya sangat positif dalam hal ini. Saya yakin bahawa penyertaan maid dalam rumah kita adalah untuk memudah dan menyenangkan hidup kita. Bukan untuk dibuli dan diabdikan. Kita sendiri pun kalau bekerja ada masanya nak bersembang dan berehat. Janganlah kita pantang bila lihat maid bersembang dan berehat. Kita harus memberi hak mereka walaupun dalam rumah kita. Biar mereka selesa dan ada rasa kepunyaan pada rumah kita. Ini lebih menyenangkan. Sebagai majikan, persepsi terhadap mereka harus positif, kesilapan mereka perlu diperbaiki melalui teguran bukan hukuman. Itulah yang membezakan kita yang berpelajaran.
Antara maid yang dipusatkan di Kedutaan Indonesia kerana didera majikan

Entahlah bunyi macam entri saya kali ni memihak kepada maid tapi bukan itu pun my ultimate. Saya cuma cuba mengupas hal-hal yang mungkin tidak ternampak. Hal kemanusiaan selalunya hilang dalam kuasa. Ini pun jadi pengajaran kepada negara kita. Kita Indonesia yang bergelut dengan ekonomi yang teruk kesan inflasi 1997 dan beban hutang dengan IMF. Kegagalan pemerintah Indonesia mengagih dan menggunakan kekayaan buminya menyebabkan rakyatnya merana. merantau dan menjadi kuli di negara orang. Istilah Indon membawa konotasi yang sangat negatif di Malaysia. Saya tidak pasti merujuk kepada apa tapi saya rasa kesan dripada kemiskinan, pendidikan dan taraf hidup yang rendah. Malaysia kalau pemerintahnya tidak cekap, banyak rasuah, mengabaikan rakyat maka tidak mustahil rakyat kita turut menerima nasib seumpamanya. Syukur setakat ini kita dipelihara.

Dalam hal maid ini, alangkah baik kalau kerajaan dan masyarakat sendiri memulihkan cara hidup kita. Jika pusat jagaan kanak-kanak yang sedia ada dapat berfungsi dengan baik, mengenakan kadar yang sewajarnya dan kerajaan membaik pulih keperluan rakyat ini seperti tabika kemas, nursery, kursus penjagaan dan sebagainya tentu sekali tahap kepercayaan rakyat akan meningkat. Nak menjadi negara maju haruslah memikirkan kesejahteraan rakyat. Kesejahteraan itu bermakna stabil dalam segala hal. Tidaklah kita setiap tahun dihantui kisah-kisah macam ni.

Friday, March 16, 2012

TANDA PUTERA

Saya sebenarnya tak sabar menunggu hasil filem terbaru Tanda Putera yang dijangka bakal ditayangkan sekitar bulan merdeka 2012. Walaupun peranan saya sebagai Tunku tidaklah besar sebagaimana dalam Hati Malaya namun perasaan mahu melihat hasilnya sangat tinggi. Saya senang bekerja dengan team pesona dan castingnya seperti Rusdi dan Zizan. Sebenarnya kami banyak share beberapa kenangan khususnya semasa shoot di Carcosa Seri Negara ...hahaha. Tambah-tambah lagi filem ini menumpukan sepenuhnya era pemerintahan Tun Razak, tiada campur aduk zaman dan istimewanya menggunakan khidmat pakar untuk kesan khas seperti CGI.  pengalaman bekerja dengan Shuhaimi baba dan teamnya memang menarik, mereka tidak bermain-main dengan sejarah. Diselidik dan dicari dokumen agar rakaman dan catatan di dalam filem itu nanti tidak bercanggah ataupun secara tidak langsung menyampai fakta yang betul. Dalam serius mereka tetap bersenang di lokasi. Saya sebagai aktor, setiba di lokasi sudah diatur kostum dan mekapnya, jadi ianya balance antara research kita dengan research production. Itu memang menarik. Shumi yang juga selaku dramatur akan berkisah apa di sebalik adegan. Sebab apa dan kenapa watak dan situasi begitu. Memang saya akui bila kerja dalam produksi historical movie, kita sebagai aktor harus menyumbang dan tambah kerjanya. So i collect, read and read books/articles and after that interpret. So tunggulah TANDA PUTERA. (Tulisan di bawah ini saya petik dari Harian Metro)

BORAK LOKASI: Gambaran semangat patriotik Shumi

Oleh Wan Asrudi Wan Hasan
wanasr@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

TATKALA melangkahkan kaki masuk ke dalam Studio KRU di Cyberjaya, baru-baru ini, ia membuatkan hati penulis terpegun. Terasa seperti kita berada pada dekad 1970-an apabila melihat binaan set yang tersergam di dalam studio itu bercorak retro dan antik. Lebih teruja lagi apabila mendapat tahu rekaan set itu bagi babak kacau-bilau yang pernah tercetus pada 13 Mei 1969. Itulah antara kehebatan karya terbaru, Tanda Putera arahan Datuk Paduka Shuhaimi Baba. Mungkin ramai sedia maklum mengenai sejarah peristiwa yang pernah menggoncang perpaduan di Malaysia itu. Tragedi hitam itu mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda. Ia susulan daripada Pilihan Raya Umum 1969 tetapi keadaan tegang itu berjaya dipulihkan dengan usaha pihak berkuasa dan pemerintah ketika itu.

Difahamkan, bagi mendapatkan set berkenaan, kru Tanda Putera bertungkus-lumus menyumbangkan idea masing-masing dan membinanya mengikut kehendak skrip.


Tinjauan Rap di situ bagi ruangan Borak Lokasi kali ini menyaksikan penggambaran berkenaan berlangsung dengan lancar dan masing-masing begitu serius bekerja. Paling bersungguh-sungguh dan memberikan sepenuh fokus adalah Shuhaimi atau Shumi sendiri.Ternyata Shumi bertuah kerana dia berupaya menggabungkan ramai bintang handalan seperti Rusdi Ramli sebagai Tun Abdul Razak, Zizan Nin (Tun Dr Ismail), Tunku Abdul Rahman (Che Kem), Faezah Elai (Tun Rahah) dan Linda Hashim (Toh Puan Norasyikin). Tanda Putera turut menampilkan pelakon pembantu lain seperti Ida Nerina, Sharifah Shahira, Fizz Fairuz, Nazril Idrus, Alan Yun, Zoey, Kavita Sidhu, Hasnul Rahmat, Nasrizal Ngasri dan Razali Hussain.

Kata Shumi, pengalaman menjalani penggambaran di Studio KRU itu buat pertama kalinya memudahkan segala perancangan serta jadual yang ditetapkan pihaknya.“Penggambaran di studio ini sangat penting kerana kami perlukan suasana dan set yang tidak diganggu orang awam. Apatah lagi ia bagi menggambarkan keadaan rusuhan ketika pilihan raya dan Tragedi 13 Mei, kami sangat memerlukan ketelitian dan fokus.
“Walaupun membabitkan kos yang mahal namun demi menampakkan suasana sebenar era 1970-an, saya rasa ia berbaloi. Bukan sekadar cerita menarik mengenai pemimpin terulung negara itu, saya juga mahu berkongsi pelbagai peristiwa yang perlu kita tahu sebagai rakyat Malaysia,” kata Shumi.

Terbukti semangat patriotik Shumi sangat menebal sejak dia menghasilkan 1957: Hati Malaya. Shumi sedar sebagai pembikin filem, dia bertanggungjawab menghasilkan sesuatu buat Malaysia. Shumi gembira kerana bagi projek kali ini, dia mendapat kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) dan Multimedia Development Corporation Sdn Bhd (MDeC) dari segi sokongan dana. Shumi memaklumkan selain penggambaran yang sukar, dia juga menyelitkan penggunaan imej janaan berkomputer (CGI) untuk menampakkan suasana realistik pada babak yang diperlukan.

Katanya, cuaca tidak menentu dan masalah lokasi turut memberi kesan kepada penggambaran. Penggambaran berlangsung selama 47 hari membabitkan lokasi di sekitar Lembah Klang, antaranya Kelab Golf Saujana, Kampung Baru Felda Sungai Loi, Negeri Sembilan; Makam Pahlawan; Tugu Negara serta Bangunan Sultan Abdul Samad. Tidak ketinggalan penggambaran di sekitar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jalan Othman, Petaling Jaya; Universiti Malaya (UM) dan Pawagam Coliseum. Seterusnya membabitkan lokasi di London bagi babak akhir Tun Abdul Razak menjalani rawatan di sana.

Tanda Putera antara lain mengisahkan persahabatan akrab antara Perdana Menteri Malaysia kedua, Tun Abdul Razak dan Timbalannya, Tun Dr Ismail yang terpaksa berahsia dan mengetepikan masalah kesihatan masing-masing bagi memulihkan keadaan negara ekoran tragedi 13 Mei 1969.Kata Shumi, Tun Razak terpaksa menyimpan rahsia penyakit leukemia yang dihidapinya kerana tidak mahu keluarganya tertekan selain bimbangkan keselamatan negara. Antara yang tidak diketahui rakyat adalah bilik bacaan di rumah Tun Dr Ismail menjadi klinik rahsia bagi rawatannya oleh Dr Macpherson tanpa pengetahuan sesiapa termasuk ahli keluarga Tun Dr Ismail sendiri.

Tuesday, March 13, 2012

DIRANG : SAMBUNGAN KISAH NURIN

Nak salahkan ibunya yang leka melayan facebook dan membenarkan anak kecil sendirian ke kedai membeli maggi kerana lapar pun memang patut, kerana anaknya kecil tambah-tambah lagi budak perempuan. Namun mungkin ibunya terlalu mempercayai masyarakat sekitarnya dan yakin bahawa mereka akan melindungi anaknya? Nak disalahkan facebook tak boleh juga sebab FB hidangkan macam-macam hal, kita yang tentukan berapa kerap dan lama mana nak bersidai di depannya. Apapun ini pengajaran buat kita semua. Anak selagi boleh kita lindungi, lindungilah. Memang fitrahnya ibubapa akan melindungi anaknya. Namun kejadian ini mungkin untuk menyedarkan kita.
Dirang : Al-Fatihah
Kes Allahyarham adik Nurul Nadhirah Abdullah atau Dirang hilang-diculik-dibakar dan mati sama sahaja sebagaimana berlaku pada Allahyarham adik Nurin Jazlin. Sama!!!! Saya beranggapan ibubapa melepaskan mereka keluar atas yakin bahawa anak mereka dilindungi. Kedua-dua hilang dan ditemui dalam keadaan yang tidak mampu untuk difikirkan. Kejamnya manusia yang membunuh. Di mana belas kasihan? Saat anak-anak itu diseksa apa perasaan mereka? 


ibu bapa Dirang
Hal ini sangat kompleks bila mahu memikirkan punca mengapa manusia boleh bersikap dan bersifat sedemikian rupa. Berapakah harga yang perlu dibayar untuk kita dapatkan semula keamanan. Saban hari kita melihat, membaca, mendengar kisah-kisah manusia dikejami, membuat kita rasa dunia ini betul-betul tidak waras. Bagaimana mahu mengimbangi kehidupan ini? bagaimana nafsu jahat manusia itu boleh ditundukkan? Bagaimana mahu menjaga sifat manusia agar tidak bertukar menjadi makhluk paling jahat? Dalam hidup hari ini, ketika negara kita menapak tahun ke tahun untuk menjadi negara maju kita sebenarnya mengundur dalam soal insaniah. Apabila kemajuan itu diukur pada hal-hal ekonomi, pendidikan, kesihatan dan apa sahaja, bagi saya itu hanyalah ukuran untuk menjadi orang lain. Kita tidak maju selagi kita tidak mampu membentuk masyarakat menjadi manusia yang punya kemanusiaan yang tinggi. Berapa ramai orang berharta dan berpendidikan menyeleweng malah hari ini sahaja bermacam cerita di akhbar kisah orang politik dan orang berpangkat dituduh dan didapati bersalah atas tidak amanah. Kita tidak boleh menjadikan kayu ukur dengan mengeluarkan ramai lulusan diploma, ijazah dan bermacam gelaran akademik demi untuk mencapai negara maju namun pada hakikatnya kita mempermudah mempermain corak pendidikan, menurunkan tahap demi menaikkan bilangan dan peratusan. Cara itu amat salah. Kayu ukur sebenar adalah mengimbangi rohani, emosi dan intelektualnya. Itu formula melahirkan insan insani.
Kesempatan diambil di mana sahaja, dulu pantun Melayu menyebut
 "kalau ada sumur di ladang, boleh saya menumpang mandi...''
 tapi hari ni kena bayar tau...no tumpang-tumpang

Jadi hari ini, dengan tuntutan hidup yang komples, duit menjadi punca utama. Manusia bersaing bukan untuk keharmonian tapi untuk memenuhi tuntutan dunia. Kita ramai orang terpelajar, kita ramai manpower, kita ramai foreigner, kita banyak ruang dan peluang pekerjaan...kerajaan saban kali menaikkan gaji dan memberi subsidi namun ia tidak mampu membeli manusiawi. Saya sering bertemu anak-anak muda yang baru lulus pengajian dan impiannya bergaji besar. Okay, tapi yang peliknya mereka tidak mahu susah dan tidak mahu memiliki lebih kepandaian dan pengalaman. Mereka cuma mahu duit untuk membeli kehidupan. Ini salah!!! 
Hantu pun pandai sayang manusia
Ahhh sudah jauh saya merepek ni. Kisah adik Dirang yang berlaku buat kali ke berapa ini adalah siri ulangan. Saya amat kasihankan arwah dan keluarganya. Saya tahu awak semua seperti saya sedih dengan peristiwa ini. Ini sebenarnya berita kekalahan Malaysia. Kekalahan negara membentuk rakyatnya. 

Al Fatihah buat Dirang. Juga Al Fatihah buat Nurin. Semoga Allah mengirimkannya ke syurga bersama-sama bidadari.

Wednesday, March 7, 2012

ABSTRAK 5 : ANAK GONDANG?

Saya harap anda tidak bosan dengan entri saya. Mana tidaknya asyik lukisan saja....kalau elok ok juga kan. Lukisan ini telah saya kerjakan beberapa minggu sudah. Masih tidak pasti tajuknya. Tetapi masa saya melukis saya bayangkan satu adegan dalam cerita makyung yang kesannya kuat dalam kehidupan bukan sahaja saya, mungkin juga anda. 


Bagaimana pendapat anda? 

Friday, March 2, 2012

3FACES : PENARI KELAS TINGGI

Tajuk ini bukanlah memperkecilkan penari lain atau cuba mengangkat bakul sendiri sebab saya ini dari ASWARA. Bukan. Realitinya begitulah. Kalau saya kata berkelas dunia nantikan banyak orang marah, ada pula kumpulan-kumpulan utama kebudayaan marahkan saya. Ya lah apalah hebatnya budak-budak ASWARA tu menari. Memang saya akui mereka bukan berkelas dunia jika kayu ukur kehebatan penari itu pada ketinggian, rupa paras dan ketrampilan mereka di luar. Apalah nak harapkan budak-budak ASWARA bergaya sakan kalau cuma harapkan duit saku mak bapak hehehe. Jangan marah ya...

3Faces tidaklah mengejutkan bagi saya yang selalu menyaksikan persembahan sebegini, namun ia amat menakjubkan apabila pada satu malam sekumpulan anak muda Malaysia menunjukkan kehebatan dalam tiga genre tari yang sangat berbeza. Perbezaan itu bukan sahaja pada irama, gerak dan stailnya tetapi cukup berbeza dalam soal meluah dan mengekspres bahasa badan mereka mengikut konteks genre yang ditarikan. 


Malam ini mereka mempamerkan kecekapan nuansa India yang bagi saya bukan calang-calang penari boleh menguasai dan menyampaikannya dengan baik. Dalam persembahan segmen klasik India, tentu sekali tumpuan diberikan kepada Norbaizura dan Yunus Ismail. Kedua-dua mereka kini mencatat sejarah peribadi apabila Baizura diangkat sebagai Wanita Melayu pertama mencapai tahap cemerlang dalam Bharata Natyam, begitu juga Yunus yang mengikut jejak Ramli Ibrahim dan Chandrabanu malah telah dianugerahkan sebagai penerima Anugerah Seni Selangor.


Segmen kedua pula menyusul sebuah Teater tradisional Makyung 'Dewa Indera Indera Dewa'. Ia memetik salah satu babak penting dalam cerita tersebut. Segmen ini mempertontonkan kebolehan mereka dalam menarikan tarian tradisional Melayu 'Mengadap Rebab' serta kebolehan mereka melakonkan watak-watak dalam cerita makyung. Nyata mereka diuji dan patut dipuji. Ismadian selaku pemain utama terserlah dengan kehebatannya sebagai pelakon makyung. Nyanyiannya sangat indah. Air makyungnya mengena, lidah Kelantannya menyerap. Kita ada seorang lagi pelapis makyung.


Segmen terakhir adalah 'Plan B' sebuah tarian kontemporari yang menerap gaya dan ciri hip hop dalam persembahan. Plan B menampilkan 3 watak utama iaitu Failul, Murni dan Marul. Dramatari moden ini melengkapkan kehebatan kumpulan ini sebagai penari berkelas tinggi. Permainan emosi oleh Murni dan Marul sangat memikat. Seolah mereka pun pelajar senilakon. Failul@Boy hebat dengan hip hop dan breakdance nya...sangat natural. Ramai yang menyerlah dalam segmen ini termasuklah penari utama Bhrata Natyam, Baizura dan Pakyung, Ismadian. 

Jadi kenapa saya harus malu untuk mengatakan bahawa mereka ini adalah penari kelas tinggi di Malaysia. Saya berani mengatakan bahawa Istana Budaya harus memiliki penari seperti mereka dan betul-betul menonjolkan kebolehan tari mereka. Barulah boleh disebut penari negara. Namun itu tak akan menjadi realiti sebab Istana Budaya akan kekal begitu. Kalau zaman KBN dulu, ianya berbeza kerana KBN melahirkan penari terbaik, mengekalkan warisan dan bereksperimen dengan kesenian. Apa nak dikata, zaman selalunya relevan dengan trendnya. Jadi ASWARA harus kekal dengan semangat dan slogan nya ''...melangkah ke hadapan bersama tradisi''.

Tahniah sekali lagi buat ASWARA DANCE COMPANY di bawah Pengarah Artistiknya Dr. Joseph Gonzales merangkap Dekan Fakulti Tari ASWARA. Malam ini sekali lagi mereka membuktikan bahawa ASWARA adalah sekolah terbaik dalam mengeluarkan bakat tari berkelas tinggi. Tahniah buat guru-gurunya.

3Faces akan dipentaskan 1 - 4 Mac 2012 di Panggung Eksperimen, ASWARA jam 8.30 malam. 

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...