Jom Kita Jadi Geng

Tuesday, February 27, 2007

RUMAH TERBUKA 24 FEB 07


Semasa mesyuarat Jk Persembahan bagi Rumah Terbuka tahun baru Cina, asalnya ASWARA hanya terlibat bagi kumpulan untuk persembahan pembukaan dan sambutan sahaja, namun saya merasakan bahawa ASWARA harus menyertai lebih daripada itu lalu saya mencadangkan kepada mesyuarat agar diberi peluang kepada ASWARA untuk mempersembahkan sesuatu di dalam satu segmen. Saya menggunakan hujah bahawa ASWARA pernah memenangi Johan peringkat kebangsaan bagi tarian Cina, jadi ianya menjadi hujah yang kuat untuk memberi peluang kepada ASWARA mendapatkan segmen. Sudah semestinya saya mencadangkan tarian Xinjiang dan serentak itu disokong oleh Puan Sermaini. Apabila dipersetujui di peringkat JK Persembahan terus saya mendapatkan persetujuan Joseph dan pastinya Joseph menyokong dengans ebulat hati apatah lagi tarikh acara tidak bertindih dengan kesibukan aktiviti pelajar.

Bermula detik itulah, apabila ASWARA melangkah masuk ke Stadium Kubu Melaka pada 20hb Feb untuk latihan pertama bersama lain-lain kumpulan (Dengan pesanan saya bahawa daripada 50 orang hanya 20 yang betul-betul boleh menari) iaitu Istana Budaya, Taman Budaya Melaka, 2 space dan lain-lain, saya tahu ASWARA akan membuktikan sesuatu. Nyatanya saat latihan pertama ASWARA diberi pujian dan tepukan apabila selesai persembahan segmennya.



Kebanggaan ini ditambah lagi apabilah latihan-latihan seterusnya berlangsung. ASWARA tidak dicari kesilapan malah ditambah baik dan ada sedikit kekesalan daripada pihak penganjur kerana meletakkan ASWARA di antara mereka yang lemah dan tidak menggunakan ASWARA sepenuhnya. Akhirnya mereka meletakkan ASWARA di dalam 3 kumpulan terbaik bagi finale. Thats so great!

Lebih membanggakan pada malam acara, pentas Di raja seperti terpukau dengan persembahan ASWARA, dari hadapan saya perhatikan SPB Agong dan permaisuri serta TYT menghayati persembahan ASWARA dengan sepenuhnya. Menteri dan isterinya, apalagi turut menumpang bangga dan memberikan kegembiraan mereka pada rakan yang duduk di sebelah. Itulah ASWARA kalau betul dan kena tempatnya ia akan menonjol dan meletakkan yang terunggul.

Monday, February 19, 2007

KERANA NEGARA

photo : Tarian Xinjiang
Esok 20 Feb 2007, seramai 65 orang dari ASWARA akan ke Melaka bagi menjayakan persembahan Perayaan Rumah Terbuka tahun Baru Cina 2007. Acara ini akan dihadiri oleh DYMM Seri paduka baginda Yang Dipertuan Agong dan permaisuri, PM dan beberapa menteri. Jadi persembahan ASWARA akan disaksikan oelh orang-orang penting Malaysia. Rombongan ASWARA dianggotai sebahagian besarnya adalah pelajar Jabatan Tari, tutor dan Ketua Jabatan En Joseph yang akan bertindak sebagai pegawai pengiring. Memandangkan konsep persembahan adalah berupa persembahan perarakan maka ianya agak berlainan sedikit. Saya sebagai orang mewakili ASWARA ke mesyuarat kreatif sudahpun membuat beberapa perbincangan dengan Joseph dan Yunus yang bertidak selaku koreografer. Insya Allah persembahan akan menarik dengan sebuah tarian cina Xinjiang 'Journey' dan menjanjikan satu perjalanan yang menyeronokkan. Ayuh joseph kita kerja sambil makan angin....

BERDAGANG BUDAYA

SAYA TAK TAHU APA MASALAHNYA KERANA TAK BOLEH UPLOAD FOTO KE ENTRI INI.
Ada dua teater yang tela dijayakan oleh para pelajar ASWARA dan bekas pelajar sepanjang februari yang lalu. Dua teater daripada bentuk dan aliran yang amat berbeza sekali. Sepatutnya saya turut terlibat di dalam salah satunya namun memandangkan saya mempunyai komitmen kepada Rumah Terbuka Tahun Baru Cina maka terpaksalah saya menarik diri.
DON'T LOOK BACK 2-10 Februari 2007
Teater ini disebut sebagai site responsive theatre di mana ia merupakan sebuah teater bentuk baru yang mebawa penonton mengalami peristiwa dan situasi di dalam pementasan itu. Sebenarnya di Malaysia ia bukanlah sebuah persembahan yang tidak pernah dipentaskan kerana Krishen Jit (jika saya tidak silap) pernah mementaskan sebuah teater sebegini rupa di tahun 90an dengan berlatarkan sebuah rumah banglo lama. Apatah lagi di Eropah teater ini sudah dilihat sebagai sebuah teater yang sudah lama dipersembahkan. memangpun teater bentuk ini dikatakan berasal dari sebelah sana. Don't Look Back diarahkan oleh TristanSharps dari Dreamthinkspeak yang dibawakan oleh British Council sempena ulangtahun British Council ke 50 tahun di Malaysia. Jabatan Teater ASWARA telah diundang oleh pihak British Council untuk bekerjasama di dalam mementaskan teater ini, semua pelakon adalah dari kalangan para pelajar Tahun 1 Jabatan Teater dan beberapa orang pelajar Tahun 2 Teater dan seorang pelakon undang Thor Kar Hong. Saya sendiri pun tidak pasti apakah tujuan British Council (BC) memilih bentuk teater ini sebagai mengenang kegemilangan hubungan British Council di Malaysia? Apa yang saya rasakan adalah pementasan ini cuba menjual satu budaya yang bukan budaya kita dan mempergunakan seboleh mungkin tenaga kita. Mungkin para pelajar ASWARA dapat mengutip banyak pengalaman di dalam menjayakan pementasan ini, pengalaman melihat dan berinteraksi dengan profesional daripada luar negara. Namun apakah pengalan yang mereka kutip sebagai seorang aktor? Apakah development dan hubunganyang wujud di dalam pementasan ini? Adakah pelajar ASWARA mengutip dan boleh aplikasikannya di dalam pembelajaran mereka sedangkan mereka masih bertatih mengenal bentuk teater moden? Banyak juga yang boleh saya bertanya namun hakikatnya pengalaman itu hanya datang sekali mungkin tiada lagi pengalaman seumpama ini yang akan mereka kutip. Jadi kutip sajalah!

Photo : Extra Turn
BANGSAWAN RAJA LAKSMANA BENTAN 9-11 Februari 2007
Bangsawan ini diarahkan oleh Sharul Mizat Asaari dan dibantu oleh Juhara Ayub. Ia merupakan satu projek kerjasama di antara ASWARA dan JKKN. Di mana JKKN di bawah KEKKWA menghidupkan Bangsawan sepanjang tahun dan Panggung Bandaraya dijadikan Panggung Bangsawan. Pujian harus diberikan kepada pihak JKKN di atas usaha murni dan tahniah harus diberikan kepada mereka yang terlibat di pementasan ini khususnya ASWARA yang menjadi kumpulan yang membuka tirai. Pementasan Raja Laksamana Bentan dijayakan sepenuhnya oleh graduan dan bekas pelajar ASWARA. Apabila menyaksikan persembahan mereka saya rasa terharu kerana membayangkan betapa ASWARA yang dulunya ASK sebenarnya telah melahirkan ramai insan yang sedar tentang seni bangsawan biarpun ada di antara mereka gagal penganjiannya namun pengetahuan mereka tetap berbekas dan ditambah lagi persembahan ini seolah satu perhimpunan lepasan ASK sejak tahun 1994 sehingga 2006. Jadi kita dapat melihat perbezaan yang ketara daripada segi umur, perwatakan, pengetahuan dan reputasi mereka sendiri.

Menyentuh mengenai persembahan dan kualiti ia sebagai sebuah bangsawan, siapalah saya kerana saya sendiri memiliki pengetahuan dan pengalaman yang kecil mengenai bangsawan. Namun melalui pengamatan daripada bebarapa persembahan bangsawan sama ada ianya ditangani oleh orang baru ataupun tokoh bangsawan sendiri, maka saya ada beberapa perhitungan dan tahu di mana mahu meletakkan persembahan Laksamana Bentan ini. Bentan ditunjang oleh lakonan A.Aris sebagai Orang Muda dan Hanimah Samsuddin sebagai Seri Panggungnya (Kedua-duanya adalah lulusan Diploma Tari) menunjukkan kebolehan yang memikat setelah diteliti latar seni mereka. Aris yang dikenali sebagai koreografer muda memiliki pengetahuan lakonan bangsawan yang baik apabila diperhati daripada segi gesture, adap dan lenggok lantunan dialognya. Manakala Hanimah, dia memiliki pekerti yang sesuai untuk seorang puteri dan seimbang untuk seorang ibu (meyakinkan) namun beliau masih meiliki kelemahan daripada segi lenggok bahasannya dan penghayatannya, namun saya yakin jika diberi lebih masa Hanimah mempunyai kemampuan yang besar. Untuk Aris, saya melihat cara permainannya amat tersusun dan adakalanya seperti 'play save' dengan lakonannya. Bagai koreografi dia bagai menyusun atur lakonannya, tetapi ini tidaklah menafikan kebolehannya sebagai pelakon.
Bagaimana pula dengan lakonan dan arahan? Saya rasa lakonan yang lain-lain meyakinkan apatah lagi pemilihan Samoza sebagai Raja amat sesuai dengan fizikalnya. Zamzuriah, Zack Kool, Abu, Sherry dan yang lain-lain adakalanya tergelincir daripada cara lakon bangsawan namun ia masih boleh diterima. Apabila bercakap hal ini saya selalu 'reflect' dengan cara budak-budak ASWARA yang masih menuntut dan ketika belajarnya sering sahaja menunjukkan ketidak selesaan melakonkan cara bangsawan. Ia! Nyatanya lakonan bangsawan sedikit melo dan melankolik sifatnya, namun ia tidak akan terjadi sebegitu jika sifat dan semangatnya ada dalam perwatakan mereka, ini lebih serius apabila dibandingkan penghayatan mereka di dalam lakon makyung. Ada yang terus menjadi moden dan kontemporari sehingga hilang terus air makyungnya.

Saya rasa Eijat telah menangani Bentan dengan baik sekali, tidak ada babak yang kosong jiwanya. maksud saya, sering sahaja saya menonton bangsawan yang berbabak-babak tetapi ada babaknya tidak memberi signifikan. Bagi saya sepatutnya setiap babak itu ada binaannya dan itulah yang cuba dibuat oleh Eijat dan dia seperti menyusun sebab musabab untuk membawa kepada penyelesaian. Eijat ini yang saya kenal memang seorang yang introvert - tak mahu ke depan dan sering saya mengalah dan adakala orang kurang sedar kewujudannya sedang dia seorang pelakon, pengurus dan pengarah yang bagus. Atas kebolehannya itulah orang sering lupa memberi peluangnya sebagai pengarah atau pelakon kerana mahukan kebagusannya sebagai pengurus pentas. Cara arahan Eijat memang menampakkan jiwa orang muda dan buah tangan dari orang yang berilmu dalam teater. Kerana itu apabila babak-babak pertelingkahan Eijat menyuntik lenggok dan lagu lakonan moden tetapi masih berangka bangsawan (dalam lakonan Zamzuriah).

Sebenarnya dalam sebuah bangsawan itu, selain cerita dan lakonan seri panggung dan orang muda, kita selalu menunggu apakah pengisian extra turn. Saya yang berpeluang menonton persembahan pada malam ke 3, bernasib baik kerana dapat menonton persembahan extra turn oleh mereka yang memiliki bakat terpendam. siapa sangka Ismaliza, saifullah, Marlenny memiliki suara yang baik dan mengalunkan lagu dengan merdu sekali. Tarian yang dipimpin oleh Syed Mustaffa menarik dan penuh warna-warni ditambah lagi dengan mengiringi persembahan bagi lagu nyanyian Ismadian dan lagu duet 'Aku cari lelaki gagah' oleh Balkis dan Sherry....memang hura hura!

Inilah keistimewaan ASWARA, kita melatih membimbing dan menghasilkan insan seni yang berpengetahuan dan bersedia menempuh gelombang masa. Senang untuk berkarya kerana mereka sudah senang untuk bekerja sebab latar mereka sudah terisi dengan ilmu seni persembahan. Di ASWARA kita tidak bergantung sangat kepada 'outsource' kerana kita memiliki individu yang bersedia bekerja dan memiliki nostalgia yang panjang dengan sekolah ini....!



Tuesday, February 6, 2007

YANG DI BIBIR MATA

Sejak menjejakkan kaki ke bulan Februari, banyak perkara yang sedang berlaku di ASWARA. Di bulan ini sahaja ASWARA akan menganjurkan Malam Puisi Warisan Budi Bahasa pada 9 Februari di mana antara penyair yang akan mendkelamasikan puisi adalah Uthaya shankar, Dr Siti Zainon, Dr Rosli, Siri Neng Buah dan ramai lagi . Serentak pada tarikh tersebut juga, di ET, ASWARA akan berlangsung pra tonton sebuah persembahan yang diberi judul The Malaysian Heritage Music ensemble- Joget. Program ini bukanlah sebuah projek yang dicadang dan diusulkan oleh ASWARA namun ianya sebuah projek yang diusulkan oleh sebuah syarikat kepada YB menteri, atas arahan pengurusan tertinggi, ASWARA dipilih sebagai ruang penganjur. Namun sehingga hari ini, ia menampakkan sedikit kekeurangan daripada pihak penganjur kerana pada mesyuarat hari ini, pihak syarikat tersebut tidaklah mengemukakan satu gerak kerja yang lengkap sedangkan tarikh pra tonton hanya tinggal 4 hari sahaja lagi dan yang amat membimbangkan adalah sekiranya projek ini gagal dan ASWARA dipersalahkan di atas ketidakcekapan mengurus program ini. Walaupun hakikatnya ia sebuah program dari pihak luar yang mencuba nasib dengan KEKKWA. Kesian Kushee...
Sejak penghujung Januari lalu saya ditugaskan oleh KP En Omar untuk mewakili ASWARA bagi menggantikan Pn Habsah yang bercuti pada tarikh itu untuk ke mesyuarat Rumah Terbuka tahun Baru Cina di Melaka, di mana mesyuarat itu dipengerusikan oleh YBhg Dato' KSU (Zakiah). saya menghadiri mesyuarat itu dengan rela hati walaupun memikirkan beberapa perkara khususnya betapa kompleksnya proses yang bakal saya lalui untuk menjayakan program ini apatah lagi sudah bertahun saya meninggalkan program-program mega seperti ini. Sejak tarikh itu, saya diarahkan untuk mewakili ASWARA ke mesyuarat RTTBCina.
31 Jan 2007 -satu mesyuarat yang dipengerusikan oleh YBhg. Dato' Norliza Rofli diadakan bagi mebincangkan hal-hal berkaitan dengan persembahan. Berbeza daripada sambutan rumah terbuka yang lain, kali ini RTTBCina mengambil konsep persembahan perarakan pelbagai budaya masyarakat Cina khususnya di Melaka. Selaku wakil ASWARA, semestinya saya melihat penglibatan ASWARA iaitu Jawatankuasa Sambutan. Namun ianya bertukar hari apabila ASWARA perlu menyediakan sejumlah penari (saya cadangkan 40 orang) dan akan terlibat di dalam sambutan, segmen pembukaan, satu segmen 2 minit dan segmen penutup (Wah berubah betul pertukaran ini!). Dengan segera saya berSMS dengan Joseph kerana saya tahu Joseph adalah sumber tenaga penari yang ada.Dia bersetuju. Dan sedetik itu juga saya bersetuju dengan mesyauarat. satu kelegaan bagi saya. namun kelegaan itu tidak berpanjangan kerana saya kini bukan sekadar mewakili ASWARA tetapi turut dilibati sebagai indivividu kerana diberikan peranan dan tugas berdasarkan profil saya. Dalam mesyuarat itu saya ditugaskan sebagai - Penulis Skrip, Penolong Pengarah Artistik dan penyelaras persemabhan ASWARA. Sejurus itu jugalah maka esoknya saya diarahkan ke Melaka untuk menghadiri mesyuarat dengan Kumpulan NGO di Melaka.
1 Feb 2007 - Mesyuarat ini dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah JKKN, En Razzi. Saya tiba lewat ketika mesyuarat baru bermula. Kelihatan urusetia, Pn Sermaini, wakil-wakil NGO, Datuk Wira Gan (Dikenali sebagai bekas Exco Melaka dan orang penting Jonker Street), wakil persatuan Beca dan ramai lagi. Sedikit kocakan dapat dirasa dalam mesyuarat ini apabila Datuk Wira Gan kurang berpuas hati dengan beberapa keputusan apatah lagi dia merasakan banyak pertukaran dan perubahan dan keputusan yang berubah-ubah sehingga dia merasakan tidak yakin untuk memulakan apa-apa sehingga satu keputusan daripada pihak tertinggi diperolehi.
2 Feb 2007 - Hari ini ada dua meeting! seawal pagi lagi saya keluar dari KL menuju ke Melaka kerana mesyuaratnya pada jam 9.30 pagi di Bilik Tun Mutahir, Seri Negeri Melaka. Mesyuarat pertama dipengerusikan oleh SUK Datuk Wira Ismail Salleh. Melihat caranya memang menakutkan, dia marah pegawai dari jabatan lain macam pegawai di bawahnya. Dia tegas namun nampak humornya. Banyak perkara yang dibincangkan dan penyampaian oleh YBhg Dato' Mohd Mohd Daud baik dan amat baik adalah penyampaian cadangan konsep dan gerak kerja oleh Dato' Norliza. Memang membanggakan saya sebaagi pegawai kebudayaan. Datuk Wira Gan cuba mencelah dan mengadu tentang ketidakpuasannya namun segera itu dipintas oleh Datuk SUK dengan penuh bijaksana.
3.00 petang - mesyuarat dijadualkan berlangsung di Seri Negeri tetapi dibawa ke MITC. Agak kelam kabut jugalah dengan pertukaran tempat itu. Jam 4.15 petang Ketua menteri datuk wira Ali Rustam memasuki bilik mesyuarat tingkat 11 bangunan MITC itu. Wow... dia nampak wibawa dab penuh ketrampilan. Apa yang saya lihat di gambar dan begitulah peribadinya. Ia meyakinkan. Awalnya mesyuarat agak perlahan dan serius. Ya, mungkin untuk memahami para exco dan wakil rakyat Melaka. Di sini sekali lagi Dato' Norliza menunjukkan kehebatannya. Saya gembira melihat penampilannya. Mesyuarat mula rancak apabila beberapa perkara yang menyangkut elemen-elemen budaya. Nyatanya saya melihat Datuk Ketua Menteri seperti berminat dengan seni persembahan dan sering melihat aspek dramatik dan kekaguman. Very Impresive.

Yang ni pun menarik juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...